Είμαι σε ένα νησί του Αιγαίου και μαθαίνω τα προεκλογικά κατορθώματα των τοπικών αρχόντων.
1. Προσπαθεί ο προϊστάμενος της ύδρευσης να εισπράξει χρωστούμενα από λογαριασμούς που έχουν να πληρωθούν χρόνια. Πάνω από 8 εκατομμύρια ευρώ η «τρύπα». Ο δήμαρχος τον εμποδίζει. Ο προϊστάμενος επιμένει. Στέλνει ειδοποιητήρια σε όσους χρωστάνε πάνω από 5000 ευρώ. Δίνει εντολή, μετά το πέρας της προθεσμίας, στους υδραυλικούς να διακόψουν τις συνδέσεις. Πέφτουν τα τηλεφωνήματα στον δήμαρχο. Αυτός δίνει εντολή να τις ξανασυνδέσουν και να μην κόψουν άλλες. Έρχονται και εκλογές, είναι να χάνουμε ψήφους;
2. Ενοποιούνται οι δήμοι του νησιού και μεταφέρονται υπηρεσίες στην πρωτεύουσα. Οι δημοτικοί υπάλληλοι μετακινούνται και αυτοί. Στην κωμόπολη, που παίρνει τις περισότερες ψήφους, ο δήμαρχος αφήνει τους δικούς του εκεί. Με τι ασχολούνται; Με τίποτα. Μάλιστα φροντίζουν κάθε μέρα να είναι ένας μόνο, εκ περιτροπής, στην «υπηρεσία» να σηκώνει κανένα τηλέφωνο. Οι υπόλοιποι στα σπίτια τους. Πληρώνονται, βέβαια, κανονικά – από τους φόρους μας. Αλλά, είναι δικά μας παιδιά, να ξεβολευτούν;
3. Είναι να προσφέρει ο Δήμος μια παραλία για εκμετάλλευση (ομπρέλες κυλικείο κ.λπ.) Αντιδράει ο «κολλητός» του, ιδιοκτήτης παρακείμενου ξενοδοχείου γιατί φοβάται ότι θα χάσει έσοδα. Ο δήμαρχος παγώνει τη δημοπρασία. Αλλά για ξεκάρφωμα, την πραγματοποιεί στις 25 Ιουλίου! Την παίρνει την παραλία ένας τολμηρός, σκάει το ενοίκιο, και περιμένει να δουλέψει. Αμ, δε! Οι υπηρεσίες του Δήμου δεν πηγαίνουν για έλεγχο. Κοντεύει να τελειώσει ο Αύγουστος. Τους παίρνει εκατό φορές τηλέφωνο. Πάει και παρακαλάει: «Βρε παιδιά πότε θα δουλέψω; Πάει η σεζόν. Πώς θα βγάλω το ενοίκιο που τρέχει από τις 25 Ιουλίου; Ελάτε να με ελέγξετε να πάρω την άδεια!» Απάντηση: «έχουμε δουλειά δεν προφταίνουμε!» Το ανοίγει κι αυτός χωρίς άδεια. Τότε όμως προφταίνουν! Έρχονται αμέσως άλλοι δημοτικοί υπάλληλοι του κόβουν πρόστιμο και του το κλείνουν!
4. Μέχρι 5000 ευρώ δαπάνη μπορεί να δώσει έγκριση ο Δήμαρχος, χωρίς έλεγχο. Γεμίζει ο Δήμος τιμολόγια 4999,99 ευρώ. Κι όλα μούφα. Προσφοράς, τάχα μου υπηρεσιών: επισκευές, χωματουργικά, 20 φορές η ίδια επισκευή, από τον ίδιο εργολάβο.
Σημαντική λεπτομέρεια: τελικά ο δήμαρχος δεν ξαναβγήκε τον Μάιο. Μήπως ο πολίτης αρχίζει να καταλαβαίνει τι πραγματικά τον συμφέρει ή ο αντίπαλος έταζε περισσότερα;
Ας δούμε την εικόνα από την άλλη πλευρά. Είσαι εσύ δήμαρχος και ο «κολλητός» σού ζητάει μια διευκόλυνση: να μην πληρώσει το νερό, να μην παραχωρήσεις την παραλία που είναι δίπλα στο ξενοδοχείο του, να κάνεις τα στραβά μάτια σε μια πολεοδομική παράβαση. Μπορείς να το κουκουλώσεις κάπως, ώστε να φαίνεται νομότυπο. Τι θα κάνεις; Κι αν ο δικός σου σε στήριξε οικονομικά στις εκλογές, και είναι και μεγάλο σόι ή είναι ισχυρός τοπικός παράγοντας που «τραβάει» ψήφους; Δεν ξέρω πόσοι θα αντιστέκονταν, σε μια κοινωνία φίλων και κουμπάρων, που έτσι έχει μάθει να λειτουργεί.
Λύση όμως υπάρχει. Είναι απλή και πάμφθηνη, πλέον. Λέγεται πληροφορική. Φανταστείτε να υπήρχε καταχωρημένη σε ένα σύστημα όλη η περιουσία του Δήμου που προσφέρεται για αξιοποίηση. Το σύστημα αυτόματα, χωρίς παρεμβολή ανθρώπινου χεριού, προκηρύσσει διαγωνισμό για κάθε περιουσιακό στοιχείο ανεβάζοντας έτοιμη φόρμα στην ιστοσελίδα του Δήμου. Οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν τα δικαιολογητικά τους ηλεκτρονικά πριν να πάρουν μέρος στον διαγωνισμό. Οι προσφορές επίσης υποβάλλονται ηλεκτρονικά, με συμπλήρωση της φόρμας. Το σύστημα αναγνωρίζει τον πλειοδότη ο οποίος ενημερώνεται μέσω αυτόματου e-mail. Παράλληλα ενημερώνεται και το λογιστήριο του Δήμου. Ο πλειοδότης στέλνει με e-banking το ποσό του ενοικίου. Του στέλνουν, πάντα ηλεκτρονικά, το συμβόλαιο και τον νόμο με τις υποχρεώσεις του σε θέματα υγειονομίας, πυρασφάλειας κ.λπ. Μπορεί να ξεκινήσει να δουλεύει αμέσως και κάποια στιγμή οι ελεγκτές που δεν θα πρέπει να υπάγονται στον Δήμο, πηγαίνουν για έλεγχο. Όταν λήξει η διάρκεια του συμβολαίου, πάλι το σύστημα, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, προκηρύσσει νέο διαγωνισμό.
Πόσο πιο γρήγορα, διαφανή και χωρίς διοικητικό κόστος θα γινόντουσαν όλα! Η πληροφορική δίνει τη δυνατότητα στους πολιτικούς να ξεφύγουν από το μαρκάρισμα των πολιτών για «εξυπηρετήσεις», δηλαδή για επιλεκτική εφαρμογή του νόμου που οδηγεί στην ακύρωσή του. «Φίλε μου δεν μπορώ να το κάνω, γιατί γίνεται ηλεκτρονικά, χωρίς την ανάμειξή μου!», θα λέει ο δήμαρχος κι ο άλλος δεν θα μπορεί να επιμείνει. Έτσι θα αλλάξει και η νοοτροπία. Όταν όλοι πεισθούμε ότι αυτό που ξέραμε δεν μπορεί να γίνει.
Σε μια σχέση αμοιβαίου εκμαυλισμού που συμφέρει και τα δύο μέρη, είναι ανεπίτρεπτη αφέλεια να πιστεύουμε ότι ο ένας από τους δύο, ή και οι δύο μαζί, θα αποφασίσουν αυτοβούλως να χάσουν αυτό το πλεονέκτημα για το… κοινό καλό. Ο μόνος τρόπος είναι να πάρεις τη δοσοληψία από τα χέρια τους. Κι αυτό μπορεί να το κάνει η πληροφορική.
Αν, φυσικά, κληθούν να την εφαρμόσουν άνθρωποι που αδημονούν να ζήσουν σε ένα σύγχρονο, αξιοκρατικό, αξιοπρεπές κράτος. Οι άλλοι, της πελατειακής συναλλαγής, δεν θα το κάνουν ποτέ, όσους νόμους κι αν ψηφίζουν. Να θυμίσω ότι το προεδρικό διάταγμα για την καθιέρωση της ηλεκτρονικής υπογραφής υπογράφτηκε το 2002! Η ηλεκτρονική θυρίδα του πολίτη στην οποία μπορείς να ανεβάσεις, μια και καλή, επικυρωμένα όλα σου τα έγγραφα ώστε οι υπηρεσίες να τα βρίσκουν από εκεί, υπάρχει έτοιμη, εδώ και αρκετά χρόνια. Αλλά τίποτε δεν λειτουργεί. Για να συνεχίζεται η λαμογιακή διοίκηση, είτε σε τοπικό επίπεδο είτε σε κεντρικό.
Αν θέλετε να την σταματήσετε, ξέρετε πώς.
Πηγή: square.gr