Δεν είναι κρίμα και άδικο η Ελλάδα να διαθέτει σε πολλούς κλάδους τους κορυφαίους στον κόσμο και παρόλα αυτά να μην επιτρέπουμε περίπου σε κανέναν από αυτούς να βοηθήσει την ίδια τούτη χώρα; Μήπως πρέπει να το ψάξουμε; Δεν είναι άραγε αυτή η "πληγή" μια από τις κύριες αιτίες της χρεοκοπίας μας; Δεν αναφέρομαι ασφαλώς αποκλειστικά στο οικονομικό σκέλος αυτής.
Ένας τέτοιος άνθρωπος, άριστος στον τομέα του και με έντονη δραστηριότητα είναι ο Δρ. Παναγιώτης Καρκατσούλης.
Είναι καθηγητής στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης σε θέματα Δημόσιας Πολιτικής και Ρυθμιστικής Διακυβέρνησης. Είναι επίσης ιδρυτής του Ινστιτούτου Έρευνας Ρυθμιστικών Πολιτικών (www.inerp.gr). Μελετά και εισηγείται συστηματικά θέματα γύρω από την προώθηση διοικητικών μεταρρυθμίσεων. Τα ΚΕΠ είναι μια από τις πλέον γνωστές. Άρθρα, βιβλία και μελέτες του έχουν δημοσιευτεί σε πολλές γλώσσες σε δεκάδες χώρες σε όλο τον κόσμο. Η Αμερικανική Εταιρεία Διοικητικής Επιστήμης τον έχει βραβεύσει δυο φορές: αρχικά το 2003 και φέτος, το 2012, με το ανώτατο βραβείο της. Η είδηση για τη φετινή βράβευσή του πέρασε στα διεθνή μέσα ενημέρωσης ως ελληνικό παράδοξο: η Ελλάδα του προβληματικού δημοσίου τομέα διαθέτει στις τάξεις της τον καλύτερο δημόσιο υπάλληλο στον κόσμο! Ο άνθρωπος αυτός από το 2007 έχει αναλάβει και την ευθύνη του στρατηγικού σχεδιασμού του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Διοικητική Μεταρρύθμιση". Οι προτάσεις του συχνά μελετώνται και υιοθετούνται σε άλλες χώρες, μέσω του ΟΟΣΑ, αλλά όχι το ίδιο συχνά στην Ελλάδα! Είμαστε η χώρα των αντιθέσεων.
Ο κος Καρκατσούλης καλείται τακτικά και στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης, όπου εξηγεί ακριβώς ποιο είναι το πρόβλημα με το δομικό χάος αρμοδιοτήτων στο ελληνικό δημόσιο, τη στρεβλή κατανομή προσωπικού σε κλάδους, ειδικότητες και υπηρεσίες. Παρουσιάζει την παντελή έλλειψη μηχανισμού επιβράβευσης για τους άριστους και αποθάρρυνσης των αντιπαραγωγικών. Εξηγεί και στους πλέον δύσπιστους ότι αυτό που συμβαίνει με το ελληνικό δημόσιο πέτυχε, δεν έτυχε! Είναι αποτέλεσα πολυετούς προσπάθειας του πολιτικού κατεστημένου προκειμένου να δημιουργήσει ένα πολυδαίδαλο σύστημα εξυπηρέτησης ημετέρων εις βάρος της εξυπηρέτησης του κοινωνικού συνόλου.
Όλες οι κυβερνήσεις της μεταπολίτευσης εξαγγέλλουν επανασύσταση του κράτους και αναδόμηση των κρατικών φορέων. Παρόλα αυτά στις θητείες τους οι στρεβλώσεις διευρύνονται και τα προβλήματα οξύνονται. Ο όρος "επανίδρυση του κράτους" υπήρξε άλλωστε το κεντρικό σύνθημα της κυβέρνησης Καραμανλή (2004 - 2009). Ποιες είναι αλήθεια οι μεταρρυθμιστικές ενέργειες π.χ. του υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας διοίκησης και Αποκέντρωσης κου Στυλιανίδη στις πρώτες 100 μέρες της κυβέρνησης Σαμαρά; Ποιο είναι το μεταρρυθμιστικό έργο των αμέσως προηγούμενων κατά σειρά Γιαννίτση, Καστανίδη, Ραγκούση, Φλογαϊτη, Παυλόπουλου, κλπ. (εξαιρώ τους υπηρεσιακούς); Είναι μάλλον εμφανές ότι είτε δεν μπορούν, είτε δε θέλουν να αλλάξουν τις προβληματικές δομές. Πιθανώς μάλιστα ισχύουν και τα δυο ταυτόχρονα.
Φίλος σε συζήτηση με ρώτησε ευθέως: γιατί ο Δρ. Π. Καρκατσούλης δεν μας κάνει για διακομματικός υπουργός Εσωτερικών; Γιατί να μην αναλάβει να κάνει πράξη αυτά που μελετά και εισηγείται τόσο χρόνια; Γιατί να μην του αναθέσουμε δεκαετή θητεία και εντολή για άμεση διοικητική μεταρρύθμιση; Υπάρχει σε όλο τον κόσμο κάποιος καταλληλότερος για αυτή την ομολογουμένως περίπλοκη και απαιτητική δουλειά;
Προσυπογράφω και με τα δυο χέρια! Γιατί είναι τόσο δύσκολο το αυτονόητο; Έχουμε άλλο χρόνο να σπαταλήσουμε; Μήπως έχουμε στη θέση αυτή καταλληλότερους; Ας του αναθέσουμε τη δουλειά, ας φέρει τα νομοσχέδιά του στη βουλή κι ας τολμήσουν όσοι βουλευτές τους βαστάει να τα απορρίψουν.
Ο Σεραφείμ Αθ. Κοτρώτσος είναι Δρ. ΕΜΠ, Ηλεκτρολόγος μηχανικός & μηχ. Η/Υ,
Σύμβουλος επιχειρήσεων / επιχειρηματίας