Διαφωνώ με την θέση σας και θα προσπαθήσω να αποδομήσω το επιχείρημα ότι "οι αδαείς δεν πρέπει να συμμετέχουν στη λήψη σημαντικών πολιτικών αποφάσεων".
Τα παρακάτω, με τα οποία συμφωνώ, τα δανείζομαι απο εδώ
www.klirosi.org/?p=547
"Ο κριτής για ένα γεύμα είναι οι συνδαιτημόνες, όχι ο μάγειρας. Το πλοίο μπορεί να χρειάζεται ναυπηγό για να γίνει, και ο νόμος νομικό για να διατυπωθεί, αλλά σε μία Δημοκρατία, η κοινωνία διαλέγει τι νόμους και τι πλοία θέλει. Αν θα είναι πλοία αναψυχής, επιβατηγά ή πολεμικά. Πριν τα φτιάξει ο ναυπηγός. Όταν η κοινωνία περιμένει να κρίνει μετά (μέσω των εκλογών), της μείνει ό,τι πλοίο αυτός της δώσει. Έτσι και με τους νόμους. Οι πολίτες χρειάζονται τη βοήθεια νομικών στη διατύπωση των νόμων, αλλά σε μία πραγματική Δημοκρατία οι ίδιοι ορίζουν το περιεχόμενο. Αν δεν το ορίζουν οι ίδιοι, και εναποθέτουν την ευθύνη γιαυτό σε ειδήμονες, φωστήρες, ή άλλους άριστους αντιπρόσωπους, πολύ απλά εκφυλλίζουν το πολίτευμά τους από Δημοκρατία σε Αριστοκρατία. Και η Αριστοκρατία πάντα (μα πάντα) οδηγεί στην ολιγαρχία.
Ο λόγος είναι απλός: Αν θεωρούμε ότι ορισμένοι μόνο πολίτες είναι κατάλληλοι για να κρίνουν το περιεχόμενο των νόμων, τότε δίνουμε σε αυτούς τους πολίτες περισσότερα πολιτικά δικαιώματα από αυτά που έχουμε εμείς οι ίδιοι. Όσο καλοί, ηθικοί και έμπειροι κι αν είναι οι αντιπρόσωποι αυτοί (άριστοι, εξού και ο όρος αριστοκρατία), το άμεσο συμφέρον τους (ή έστω η ανθρώπινη αδυναμία τους) θα τους υποδεικνύει να χρησιμοποιούν αυτά τα δικαιώματα, όποτε μπορούν, προς όφελος των ιδίων και του περιβάλλοντός τους. Άλλοτε λιγότερο κι άλλοτε περισσότερο. Άλλοτε για να εγκρίνουν νόμους που θα τους προστατεύουν ενάντια στην αρχή της ισονομίας, άλλοτε για να προσλαμβάνουν δικούς τους ανθρώπους στη διοίκηση του κράτους, με αποτέλεσμα η πρόσβαση στη διοίκηση να γίνεται σταδιακά προνόμιο των λίγων «παρατρεχάμενων» (εξού και ο όρος ολιγαρχία) και όχι των αρίστων. Όσες απαιτήσεις κι αν έχουμε απέναντι σε αυτούς που εμείς οι ίδιοι ορίσαμε ως ανώτερους, δεν μπορούμε να περιμένουμε ότι θα λειτουργούν πάντα ως Θεοί, Άγγελοι, Ήρωες ή Άγιοι. Είναι απλά άνθρωποι. Όταν έχουν τη δυνατότητα να βοηθήσουν τον εαυτό τους, την οικογένειά τους, ή τους φίλους τους, το κάνουν. Και θα συνεχίσουν να το κάνουν όσους περιορισμούς κι αν τους βάλει το Σύνταγμα, ο πρωθυπουργός, ή η αγανάκτηση του κόσμου.
Η μόνη λύση απέναντι σε αυτό το πρόβλημα, είναι να κρατήσουμε τον έλεγχο για τις υπηρεσίες που μας προσφέρει η πολιτική εξουσία για τον εαυτό μας. Να κρίνουμε εμείς, οι συνδαιτημόνες. Και να κρίνουμε διαρκώς, όχι μετά «το πέρας των εργασιών». Στη ζωή μας εξάλλου αυτό κάνουμε: Κρίνουμε διαρκώς την πρόοδο των παιδιών μας στο σχολείο, όχι κάθε τέσσερα χρόνια. Κρίνουμε τον λογιστή, το γιατρό, τον δικηγόρο, τον υδραυλικό, τον γεωπόνο, το μηχανικό, κάθε φορά που μας προσφέρει υπηρεσίες, όχι κάθε τέσσερα χρόνια. Όλοι αυτοί είναι ειδικοί που έχουν γνώσεις και εξειδίκευση που εμείς δεν έχουμε. Και ναι, προσπαθούμε να διαλέξουμε από πριν τον ικανότερο, σύμφωνα με τη φήμη του στην κοινωνία, αλλά όση φήμη κι αν έχει, δεν διστάζουμε να τον αλλάξουμε άμεσα, αν το αποτέλεσμα δεν είναι το προσδωκόμενο. Άμεσα, όχι μετά από τέσσερα χρόνια. Το ίδιο κάνουμε με όλους τους ειδικούς. Όλους, εκτός από τους επαγγελματίες πολιτικούς. Αυτούς δηλαδή που διαχειρίζονται εκείνη την υπηρεσία που είναι η πλέον κρίσιμη για μας: τον τρόπο που λειτουργούμε ως πολιτεία. Στους πολιτικούς έχουμε αφήσει ένα μοναδικό προνόμιο: να κρίνουν οι ίδιοι το έργο τους. Να κρίνουν οι ίδιοι τους νόμους, τις τροπολογίες, τις υπουργικές αποφάσεις που προτείνουν. Σε καμία εκλογική αναμέτρηση δεν καλούμαστε να κρίνουμε νόμους. Το μόνο δικαίωμα που μας έχει απομείνει είναι να διαλέγουμε μεταξύ αυτών που η ίδια η «πολιτική τάξη» κρίνει ικανούς να είναι μέρος της. Μεταξύ αυτών των λίγων."
Και μερικές δικές μου σκέψεις σχετικά με τη θέση αυτή:
Η λήψη αποφάσεων που αφορούν και άλλους ,πλην του εαυτού μας , είναι εξουσία που ασκούμε πάνω στους άλλους. Αυτό το ξέρει καλά ο κάθενας μας από την εμπειρία του π.χ στον οικογενειακό ή στον εργασιακό του κύκλο. Το ίδιο και σε μεγαλύτερη κλίμακα συμβαίνει και κατά την λήψη των πολιτικών αποφάσεων.
Αφότου το κοινωνικό συμβόλαιο εξελίχθηκε και ξεφύγαμε από μοναρχίες και βασιλείες , δεχτήκαμε πως για τα ζητήματα της πόλης ,το αυτεξούσιο του ατόμου εκχωρείται (εθελοντικά και με βάση μια εκδοχή της αρχής της πλειοψηφίας) σε αντιπροσώπους που θα λαμβάνουν τις πολιτικές αποφάσεις, υπό τον όρο ότι αυτοί θα αντιπροσωπεύουν την βούληση του λαού. Για αυτό τους ονομάσαμε «Βουλευτές», όχι για να πράττουν κατά βούληση αλλά κατά την βουληση των ψηφοφόρων τους. Δυστυχώς για τον λαό, δεν υπάρχει αποτελεσματική δικλείδα ασφαλείας, για την περίπτωση (και είναι αυτό που κατά κόρον συμβαίνει )που οι βουλευτές λαμβάνουν αποφάσεις (δηλ. ασκούν εξουσία πάνω μας ) χωρίς να πληρούν την προϋπόθεση της αντιπροσώπευσης της βούλησης μας και η έλλειψη αυτή έχει επιφέρει πλείστα δεινά στον λαό. Οι μόνες, μα ανεπαρκείς, δικλείδες είναι οι εκλογές ανα τετραετία και ο νόμος περί ευθύνης υπουργών (που όλοι τον φτύνουν αλλά κανείς δεν τον αλλάζει, παράδειγμα και αυτό της ασυμφωνίας λαϊκής βούλησης και τελικής πράξης ), ενώ θα έπρεπε να έχουν θεσμοθετηθεί αξιόπιστες διαδικασίες καταγραφής της λαικής βούλησης (π.χ συμβουλευτικά δημοψηφίσματα αποδοχής ή όχι σημαντικών αποφάσεων/νόμων κλπ),και κυρώσεις ανακλητότητας αποφάσεων /προσώπων, όπου αυτή παραβιάζεται. Αυτά θα έπρεπε να είχε ήδη κάνει το υφιστάμενο πολιτικό σύστημα ώστε να διαφυλάξει την αξιοπιστία του ως «αντιπροσωπευτικό της λαϊκής βούλησης» και δεν τα έκανε επιμελουμενο έτσι την αυτο-απαξίωση του.
Το σκεπτικο του επιχειρήματος όμως παει ακόμα παραπέρα από την υπονόμευση των δημοψηφισμάτων ως εργαλείων διασφάλισης της λαϊκής βούλησης. «Οι αδαείς δεν πρέπει να αποφασίζουν για τα σημαντικά πολιτικά θέματα». Απο αυτό ανακύπτουν κάποια ανησυχητικά ερωτήματα. Εφόσον είναι αδαείς εχουν οι επιθυμίες τους αξία, ή η βούλησή τους είναι άχρηστη (ως δεδομένο που πρέπει να συνεκτιμηθεί για την λήψη πολιτικών αποφάσεων); Αν δεν έχουν αξία οι επιθυμίες τους τότε γιατί να εκφράζουν τη βουλησή τους; Εν τέλει, πρέπει να ψηφιζουν ή όχι; Μήπως πρέπει ως αδαείς που είναι να συμβιβαστούν με την άγνοιά τους και να αποδεχθουν ότι το καλύτερο είναι να κάνουν στην άκρη και να αφήσουν τους ειδήμονες να αποφασίσουν για λογαριασμό τους; Από την άλλη, παρότι είναι σαθρό το γνωστικό τους υπόβαθρο και λανθασμένη η βούληση τους , τους αναγνωρίζετε το δικαίωμα να επιλεγουν τον ειδήμονα επαγγελματία πολιτικό που προτιμουν να τους αντιπροσωπεύει; Μήπως στον πυρήνα αυτου του σκεπτικου υπάρχει η ιδέα ότι οι αδαείς δεν θα πρέπει να συμμετέχουν καθόλου στην λήψη των αποφάσεων; Η για την ακρίβεια η μόνη απόφαση που τους παραχωρείται (για να λειτουργήσει ως άλλοθι δημοκρατίας, αφού και εκεί προφανώς θα τα σκατώσουν) είναι να επιλέξουν ποιος θα βούλεται και θα αποφασίζει για αυτούς. Και βέβαια, αυτό το άλλοθι είναι η λεπτή κόκκινη γραμμή που χωρίζει την υφιστάμενη «αντιπροσωπευτικη δημοκρατία» από την ολιγαρχια.
Είναι άραγε τόσο σύνθετα και πολύπλοκα τα σύγχρονα πολιτικά θέματα;
Χωρίς να θέλω να απλοποιήσω τα πράγματα , έχω διαπιστώσει ότι υπάρχει πάντα ένας τρόπος να κάνεις το απλο σύνθετο. Σε μερικές περιπτώσεις μάλιστα αυτος έχει αναχθεί σε μέθοδο και χρησιμοποιείται ενίοτε για τον αποκλεισμό των πολλων από τη λήψη αποφάσεων. Σε μια εποχή που η γνώση διαχέεται ολοένα και γρήγορότερα αλλά και ευκολότερα, σε μια εποχή που το κράτος θεωρεί εύλογο ότι όλοι οι πολίτες π.χ είναι ικανοί να κατανοήσουν να συμπληρώσουν και να υποβάλουν ηλεκτρονικά την φορολογική τους δήλωση, εεε σε μια τέτοια εποχή, δεν απέχουμε πολύ από το να μάθει και η κα Μαριγώ για την ουσια της απόφασης και το διακύβευμα της ψήφου της.