Το πάρτι με το κρατικό χρήμα που γινόταν στα δημόσια έργα την εποχή των παχέων αγελάδων αποκαλύπτει σήμερα το Capital.gr, φέρνοντας στο φως της δημοσιότητας μία χαρακτηριστική περίπτωση που δειγματοληπτικά εντόπισαν οι κρατικοί ελεγκτικοί μηχανισμοί.
Το 2006, οπότε ακόμη «λεφτά υπήρχαν», το τότε υπουργείο περιβάλλοντος και δημοσίων έργων (ΥΠΕΧΩΔΕ) αποφάσισε να μετατοπίσει τη γραμμή του τραμ προς Γλυφάδα, ώστε αυτή να μην διέρχεται από την έκταση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό.
Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 155.000 ευρώ, ποσό που εκ πρώτης φαίνεται χαμηλό. Ωστόσο, αφορά στην αξία της εκπόνησης προμελέτης, δηλαδή ούτε καν κύριας μελέτης, ενός μικρού μεγέθους έργου.
Ξέφραγο αμπέλι
Η προμελέτη του έργου ανατέθηκε με διαδικασίες «fast track» σε μελετητική εταιρεία που μόνον άγνωστη δεν ήταν στο τότε ΥΠΕΧΩΔΕ, καθώς είχε ήδη αναλάβει σημαντικά δημόσια έργα. Έτσι υπογράφηκε μεταξύ του φορέα του έργου, της ΤΡΑΜ και της εταιρείας η σύμβαση ανάθεσης έργου τεχνικού συμβούλου.
Μία σύμβαση γεμάτη παρατυπίες, σύμφωνα με το φάκελο της υπόθεσης που βρίσκεται στη διάθεση του Capital.gr και έχει διαβιβαστεί στον αρμόδιο εισαγγελέα.
Ποιες «τρύπες» εντόπισε το κλιμάκιο των επιθεωρητών του ΓΕΔΔ;
- Η σύμβαση ανατέθηκε απευθείας με τη διαδικασία της κατεπείγουσας ανάγκης, αν και δεν υπήρχε τέτοιου είδους «ανάγκη»: για διάστημα δύο χρόνων, από το 2006 μέχρι το 2008, η ΤΡΑΜ, το ΥΠΕΧΩΔΕ και η μελετητική εταιρεία αντάλλασσαν έγγραφα για το πώς θα πρέπει να σχεδιαστούν τα έργα...
- Δεν είχε δημιουργηθεί ο φάκελος του έργου της μετατόπισης της γραμμής, δηλαδή ποια είναι τα τεχνικά δεδομένα του project, η σκοπιμότητά του. Και βέβαια το ασύδοτο Δημόσιο -εν προκειμένω η τότε διεύθυνση σχεδιασμού ανάπτυξης και μελετών της ΤΡΑΜ- δεν είχε ούτε καν προεκτιμήσει τη δαπάνη κατασκευής του έργου ή το ύψος της αμοιβής της μελέτης!
- Η αμοιβή των 155.000 είχε... προταθεί από την ίδια την μελετητική εταιρεία, ελλείψει τυπικής εκτίμησης του ποσού. Περιττό να αναφερθεί ότι δεν πραγματοποιήθηκε διαγωνισμός, ενώ η σύμβαση δεν εξετάστηκε από τη νομική υπηρεσία της ΤΡΑΜ Α.Ε.
- Ουδείς από την ΤΡΑΜ και από το ΥΠΕΧΩΔΕ έλεγξε, εάν η συγκεκριμένη εταιρεία διαθέτει τα απαραίτητα πτυχία για να αναλάβει την εκπόνηση της προμελέτης. Και από αυτό προκύπτει ότι η ανάθεση ήταν παράνομη.
- Τελικά η μελέτη πραγματοποιήθηκε. Ωστόσο, ό,τι αυτή περιελάμβανε (σχέδια κτλ) ήταν ανυπόγραφο. Την ίδια στιγμή, σε τμήματα της προμελέτης εμφανίζονταν συντάκτες που...δεν εργάζονταν στην εταιρεία ούτε σε άλλες εταιρείες με τις οποίες ενδεχομένως συνεργαζόταν η ανάδοχος.
Στο απυρόβλητο
Όπως προκύπτει από τη σχετική έκθεση, αντιμέτωποι με πειθαρχικό έλεγχο είναι-μεταξύ άλλων- ο προϊστάμενος της διεύθυνσης σχεδιασμού ανάπτυξης και μελετών της τότε ΤΡΑΜ και οι επιβλέποντες μηχανικοί της σύμβασης. Αγνοείται όμως, εάν θα τιμωρηθούν, καθώς η ΣΤΑΣΥ Α.Ε. (στην οποία υπάγεται το ΤΡΑΜ) παραμένει χωρίς κανονισμό λειτουργίας...
Παράλληλα, ποινικές ευθύνες ενδέχεται να φέρουν τα μέλη του δ.σ. και ο διευθύνων σύμβουλος της τότε ΤΡΑΜ.
Αξιοσημείωτο πάντως, είναι ότι η μελετητική εταιρεία που εμπλέκεται στην υπόθεση κατασπατάλησης του δημόσιου χρήματος, μέχρι πριν από μερικούς μήνες εμφάνιζε δραστηριότητα στα δημόσια έργα.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου από το Capital.gr