Σε αυτήν την ενημέρωση θα επιχειρήσουμε να εξετάσουμε την οδηγική συμπεριφορά των Ελλήνων από ένα πρίσμα που δεν έχει εξεταστεί έως τώρα. Αυτό της κρίσης…
ΠΩΣ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙ Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΣΤΑ ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ;
Πρώτη αιτία τροχαίων ατυχημάτων είναι η ανθρώπινη συμπεριφορά.
Και όταν αναφερόμαστε στην ανθρώπινη συμπεριφορά εννοούμε όχι μόνο του οδηγού/πεζού αλλά και αυτήν των αρμόδιων προσώπων (υπαλλήλων υπουργείων, Υπουργών, αστυνομικών).
Σύμφωνα με την Τροχαία, το 80% των ατυχημάτων οφείλονται σε λανθασμένες ενέργειες οδηγού/πεζού, κάτι που μας αποδεικνύει τον παραπάνω ισχυρισμό. Η στατιστική δεν περιλαμβάνει τις αστοχίες αρμοδίων δημοσίων λειτουργών.
Η ανθρώπινη συμπεριφορά, ως αιτία πρόκλησης ατυχημάτων, δεν μπορεί να μην επηρεάζεται από τις σημερινές δυσχερείς συνθήκες ζωής που αντιμετωπίζουμε. Η κρίση στην Ελλάδα δεν είναι μόνο οικονομική, είναι και πολιτισμική. Είναι κρίση κουλτούρας όλων των τομέων της κοινωνικής μας ζωής, κρίση θεσμών, έλλειψη στοιχειώδους αυτοκριτικής και, κυρίως, έλλειψη αλληλεγγύης. Αυτή η κρίση απειλεί κυριολεκτικά την ύπαρξη της Χώρας μας. Είμαστε ένα κράτος φράσεων.
Η κρίση, αυτό μπορεί να θεωρηθεί σίγουρο, μεταβάλλει την ανθρώπινη συμπεριφορά.
Πώς η παρούσα κρίση είναι πιθανό να μειώσει τα τροχαία ατυχήματα
• Βασικά με τη μείωση των διανυομένων χιλιομέτρων, των εκδρομών και «τριημέρων», λόγω του κόστους βενζίνης, διανυκτερεύσεων κλπ
• Με πιθανή μείωση ταχυτήτων για οικονομία βενζίνης
• Με αγορά αυτοκινήτων με λιγότερους ίππους (όσο πιο ακριβό και με περισσότερους ίππους αυτοκίνητο, τόσο περισσότερες οι πιθανότητες για θανατηφόρο ατύχημα)
• Με την ελάττωση των εξόδων σε νυχτερινά κέντρα, η οποία συνεπάγεται λιγότερη οδήγηση με αυξημένα επίπεδα αλκοόλης στο αίμα των οδηγών
Πώς η παρούσα κρίση είναι πιθανό να αυξήσει τα τροχαία ατυχήματα
• Με την αύξηση χρήσης ψυχοτρόπων φαρμάκων. Σύμφωνα με γερμανικές μελέτες[1], το 25% των τροχαίων έχει ως βασική αιτία τα φάρμακα που μειώνουν την ικανότητα οδήγησης. Σημειωτέον εδώ ότι η χρήση ψυχοτρόπων φαρμάκων δεν βοηθά στην αντιμετώπιση προσωπικών κρίσεων, παρά μόνο περιορισμένα και δη σε συνεργασία με άλλα μη φαρμακευτικά μέτρα.
• Με την αύξηση της χρήσης αλκοόλης
• Με την ελλιπή συντήρηση των οχημάτων και των ελαστικών, τα οποία χρησιμοποιούνται για περισσότερα χιλιόμετρα από ότι θα έπρεπε
• Με τη μείωση της ήδη περιορισμένης αγοράς παιδικών καθισμάτων ασφαλείας
• Με τη μείωση αγοράς καλών κρανών για οδηγούς δικύκλων
• Με την ελάττωση της αστυνόμευσης, λόγω μείωσης προσωπικού
• Με την αγορά φθηνών αυτοκινήτων, τα οποία έχουν μειωμένη ενεργητική και παθητική ασφάλεια
• Με την πιθανή αύξηση της επιθετικότητας των οδηγών και τη μείωση της προσοχής τους, λόγω εννοιών και δυσκολιών που τους απασχολούν
• Με την αύξηση του αριθμού των επιβαινόντων ανά αυτοκίνητο, τουτέστιν περισσότερα θύματα κατά ατύχημα
• Με την ελάττωση των ωρών διδασκαλίας στις σχολές οδήγησης
• Τα αρμόδια Υπουργεία πιθανόν να υποβιβάσουν τη σημασία των θεμάτων πρόληψης, όπως για παράδειγμα της καλής συντήρησης, οριζόντιας και κάθετης σηματοδότησης για λόγους περιορισμού δαπανών.
Ο κάθε οδηγός, σε οποιοδήποτε κράτος που βρίσκεται σε κρίση, θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη αυτούς τους παράγοντες και να τους εξουδετερώνει ενεργητικά. Αυτό θα ήταν μια ελάχιστη προσωπική συμμετοχή στη γενικότερη προσπάθεια
1. Γερμανική λέσχη αυτοκινήτου (ADAC) ΚΑΙ Ιατροδικαστική Πανεπιστημίου Μονάχου
Πηγή: Κίνηση Πολιτών