Οι Περιφερειακές Οργανώσεις Α ́ Αθήνας & Κεντρικού-Νότιου τομέα Β ́ Αθήνας της πολιτικής κίνησης “Δημιουργία, ξανά!” σας προσκαλούν στο Ελεύθερο Κοινωνικό Εργαστήριο με θέμα: Πολιτισμός & Ανάπτυξη.
Κυριακή, 2 Ιουνίου 2013 18:30 – 22:00
Νομισματικό Μουσείο - Πανεπιστημίου 12, Αθήνα
Εισηγητές:
Γιώργος Γιαννούλης-Γιαννουλόπουλος συντονιστής, εισηγητής - ειδικός εμπειρογνώμονας σε θέματα ανάπτυξης, παιδείας, πολιτισμού, καινοτομίας και Αντιπρόεδρος πολιτικού συντονισμού της πολιτικής κίνησης "Δημιουργία, ξανά!"
Σωτήρης Γκορίτσας – σκηνοθέτης κινηματογράφου
Ράνια Οικονομίδου – ηθοποιός
Θάνος Σίδερης – αρχαιολόγος, μέλος της Εθνικής Επιτροπής της "Δημιουργίας, Ξανά!"
Ευδόκιμος Τσολακίδης – σκηνοθέτης θεάτρου
Άρης Σφακιανάκης – συγγραφέας
Δημήτρης Στεφανάκης - συγγραφέας
(συμμετέχει με γραπτή παρέμβασή του)
Η πρόσκληση στην εκδήλωση
«Ελεύθερο κοινωνικό εργαστήριο»
Η «Δημιουργία, Ξανά» εισάγει την ιδέα του «ελεύθερου κοινωνικού εργαστηρίου». Πρόκειται για ανοιχτές συζητήσεις πολιτών γύρω από συγκεκριμένες θεματικές, στο πλαίσιο κεντρικών ζητημάτων που απασχολούν την κοινωνία: ανάμεσα στα άλλα τον πολιτισμό, την παιδεία, τις διάφορες πτυχές της ανάπτυξης. Παρότι συμμετέχουν άνθρωποι με ειδικές γνώσεις, εμπειρία και έργο, δεν πρόκειται για τυπικές ημερίδες αλλά για εργαστήρια έκφρασης και ανταλλαγής απόψεων από τους πολίτες. Από όσους ως τώρα δεν είχαν τον λόγο. Φιλοδοξούν να θέσουν ερωτήματα, να δημιουργήσουν ερεθίσματα, να διοχετεύσουν ανατρεπτικές και καινοτόμες ιδέες, να εμπλέξουν την κοινωνία στην πολιτική, να της επιτρέψουν να παράγει η ίδια συγκροτημένο πολιτικό λόγο. Στοχεύουν να δημιουργήσουν ανθρωποδίκτυα προβληματισμού και δράσης για την βελτίωση της ζωής μας και την απελευθέρωση της δημιουργικότητας όλων.
«Πολιτισμός & Ανάπτυξη»
Αυτό που συνοπτικά αποκαλούμε «πολιτισμό» είναι μια περίπλοκη και φορτισμένη έννοια. Αφορά το σύνολο των δημιουργικών δραστηριοτήτων που παράγουν σκέψη, αισθητική και συγκίνηση ταυτόχρονα. Γραφή, μουσική, κινηματογράφος, θέατρο, χορός, νέες ψηφιακές τέχνες, αρχιτεκτονική... Και επίσης αφορά την μελέτη και προβολή των εκφάνσεων και των επιρροών όλων των παραπάνω στη διάρκεια του χρόνου μέσω της αρχαιολογίας και της ιστορίας. Το σύνολο αυτό συνιστά την ιδιαιτερότητα κάθε ανθρώπινης κοινότητας, η οποία τελικά αντιλαμβάνεται τον εαυτό της μέσα από αυτό και έτσι συγκροτεί και αναγνωρίζει την ταυτότητά της. Δια μέσω αυτού επικοινωνεί και με άλλες συλλογικότητες κάθε είδους, εθνικές, ηλικιακές, τοπικές. Το ίδιο αυτό σύνολο την καθιστά αναγνωρίσιμη στα μάτια των υπολοίπων.
Ο πολιτισμός περιλαμβάνει επίσης την υλική και άυλη πολιτιστική κληρονομιά, γεγονός με ιδιαίτερη βαρύτητα για την χώρα μας.
Η αντιμετώπισή του πολιτισμού ως οικονομικού τομέα είναι ιδιαίτερη: εξαιρείται από τις διεθνείς συνθήκες τόσο τις Ευρωπαϊκές όσο και του Διεθνούς Οργανισμού Εμπορίου στους όρους περί 0ανταγωνισμού, και η προστασία του διέπεται από ειδικές διεθνείς συνθήκες της UNESCO και εκατοντάδες συμβάσεις και ειδικές εθνικές και ευρωπαϊκές πολιτικές.
Ανακύπτουν δεκάδες ερωτήματα: Ποιος είναι ο ρόλος του πολιτισμού στην Ελληνική κοινωνία; Πώς χρησιμοποιήθηκε και χρησιμοποιείται από την Ελληνική πολιτεία; Πώς προσλαμβάνεται από τους κατοίκους της χώρας, τους έλληνες του εξωτερικού; Πώς αντιλαμβάνονται τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό τα άλλα έθνη; Πώς βιώνουν οι ίδιοι οι δημιουργοί την δραστηριότητα τις δυσκολίες και τις επιτυχίες τους; Είναι οι κρατικές πολιτικές που ακολουθήθηκαν για την στήριξη και την ανάπτυξή του αποτελεσματικές; Πρόκειται για στήριξη ή ιδιοποίηση/ χειραγώγηση; Σε ποιον ανήκουν τα πολιτιστικά αγαθά; Πώς μπορούν οι δημόσιες παρεμβάσεις να γίνουν επωφελέστερες για τους πολίτες και πιο ελεύθερες και αξιοπρεπείς για τους δημιουργούς; Πώς μπορεί να απελευθερωθεί η δημιουργικότητα; Είναι επαρκές το νομοθετικό πλαίσιο του πολιτισμού, και τι συμβαίνει με την τήρησή του; Είναι προτιμότερες οι άμεσες επιχορηγήσεις ή οι χαμηλού κόστους υποδομές για τους δημιουργούς, τα αποτελεσματικά δίκτυα προώθησης και πρόσβασης στην αγορά, η παιδεία; Πώς οι ιδιαιτερότητες μπορούν να μετατραπούν σε συγκριτικό πλεονέκτημα; Είναι η επένδυση στον πολιτισμό πολυτέλεια ή βασική υποδομή; Ποια η σχέση πολιτισμού και ταυτότητας; Πως ο πολιτισμός διαρθρώνεται με την πρόοδο και την ανάπτυξη; Τέλος εάν βία είναι η συστηματική επικράτηση της κακογουστιάς έναντι της ομορφιάς, του μη λειτουργικού στο λειτουργικό, του λιγότερο παραγωγικού στο πιο παραγωγικό, η συστηματική κυριαρχία δηλαδή του χειρότερου στο καλύτερο, είναι μήπως ο πολιτισμός μέρος της απάντησης στην βία;
Αυτά και άλλα ερωτήματα θα τεθούν προς συζήτηση με το κοινό στο «ελεύθερο κοινωνικό εργαστήριο» με θέμα «Πολιτισμός & Ανάπτυξη»