Αγαπητοί φίλοι και «εν κινήματι» συναγωνιστές
Νομίζω ότι οι γνωμοδοτήσεις από την Επιτροπή Δεοντολογίας και οι χειρισμοί που ακολούθησαν ήσαν λανθασμένοι. Όμως πιστεύω ότι τα λάθη διορθώνονται εύκολα με καλή διάθεση, η οποία επίσης πιστεύω ότι υπάρχει. Αυτό που διορθώνεται πιο δύσκολα είναι η κακή διάθεση και η τάση αντιπαράθεσης και μετωπικής σύγκρουσης, που βλέπω τις τελευταίες μέρες να αναπτύσσεται ανεξέλεγκτα και επικίνδυνα για το κίνημά μας. Σ’αυτό θα πρέπει όλοι μας να κάνουμε μια προσπάθεια να «πέσουν οι τόνοι» και να προσεγγίσουμε τα όποια προβλήματα με λογική και νηφαλιότητα.
Τα κυριότερα συμπεράσματα που προκύπτουν από την ανάλυση που ακολουθεί είναι:
1) Η Εθνική Επιτροπή ορθώς διαλύθηκε
2) Η Γραμματεύς της ΕΕ (και φίλη μου Κατερίνα Κοσκινά) εξακολουθεί να υφίσταται ως θεσμικό όργανο, απαραίτητο για τη λειτουργία του κόμματος και τη διεξαγωγή του συνεδρίου
3) Το μητρώο μελών δεν μπορεί και δεν έχει κανένα λόγο να «κλειδώσει»
4) Δεν υπάρχει κανένας (πειστικός) λόγος να αλλάξει ο αρχικός σχεδιασμός και τα αρχικά χρονοδιαγράμματα του συνεδρίου
5) Στην ανάγκη, το υπάρχον και εν λειτουργία τελούν Πολιτικό Συμβούλιο μπορεί να καλύψει ό,τι κενό έχει προκύψει (ακόμη και την υποτιθέμενη έλλειψη Γραμματέως ΕΕ) και να διεκπεραιώσει το συνέδριο σύμφωνα με το καταστατικό και τις προηγούμενες (και ισχύουσες) αποφάσεις της Εθνικής Επιτροπής.
Η αναλυτική προσέγγιση έχει ως εξής:
Τα άρθρα του Καταστατικού, στα οποία πρέπει να αναφερόμαστε είναι τα ακόλουθα
Α) Άρθρο 5ο: Δικαιώματα και υποχρεώσεις των μελών.
5.1. Τα μέλη γράφονται στο κόμμα με υπογεγραμμένη αίτησή τους προς την Συντονιστική Επιτροπή της Τοπικής, Δημοτικής ή Περιφερειακής Οργανώσεως στην οποία υπάγονται ή με την συμπλήρωση της σχετικής φόρμας που υπάρχει στην ιστοσελίδα της ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ και τον έλεγχο ταυτοπροσωπίας.
5.2. Οι αιτήσεις γίνονται δεκτές εφ’ όσον ικανοποιούνται οι συνθήκες του άρθρου 3. Η ιδιότητα του μέλους αποκτάται επίσημα από την ημέρα που ανακοινώνεται η αποδοχή της αίτησής της στην πρώτη, μετά την υποβολή της, συνεδρίας της κομματικής οργανώσεως, στην οποία έχει υποβληθεί. Προϋπόθεση είναι η τακτοποίηση των ταμειακών υποχρεώσεων του μέλους.
5.3. Τα μέλη έχουν δικαίωμα να συμμετέχουν σε όλες τις κομματικές διαδικασίες, να εκλέγουν από το επόμενο λεπτό της αποδοχής της εγγραφής τους και να εκλέγονται από την επόμενη ημέρα.
Β) Άρθρο 6ο: Μητρώο.
6.1. Το μητρώο των μελών του κόμματος είναι ένα και τηρείται κεντρικώς με ευθύνη του Γραμματέα της Εθνικής Επιτροπής.
6.2. Το μητρώο αυτό απαρτίζεται από τα επί μέρους μητρώα μελών που τηρούν οι τοπικές, δημοτικές, περιφερειακές ή άλλες οργανώσεις
6.3. Κάθε νέα εγγραφή μέλους, εντός 3 ημερών από της αποδοχής της κοινοποιείται στον Γραμματέα της Εθνικής Επιτροπής. Τη σχετική διαδικασία ορίζει ο κανονισμός λειτουργίας του κόμματος, τον οποίο εγκρίνει σε ιδιαίτερη συνεδρίασή της η εθνική Επιτροπή.
6.4. Το μητρώο αυτό και μόνον αυτό χρησιμοποιείται υποχρεωτικώς σε όλες τις εκλογικές διαδικασίες του κόμματος, σε όλα τα οργανωτικά επίπεδα.
Γ) Άρθρο 4.3.3 του Κανονισμού Τεύχος 2,1 Οργάνωση του κόμματος
α. Σε περίπτωση παραίτησης ή αποδημίας, ή μόνιμης αδυναμίας ή έκπτωσης από το αξίωμά αιρετού μέλους της Εθνικής Επιτροπής, προσκαλείται να πληρώσει την θέση του μέλους ο πρώτος κάθε φορά επιλαχών, όπως αυτός έχει προκύψει από την εκλογική διαδικασία ανάδειξης των μελών της Εθνικής Επιτροπής του τελευταίου Συνεδρίου του κόμματος.
β.Σε περίπτωση μη ύπαρξης επιλαχόντα ή μη αποδοχής της πλήρωσης από τους επιλαχόντες, όπως έχουν προκύψει από την εκλογική διαδικασία ανάδειξης των μελών της Εθνικής Επιτροπής του τελευταίου Συνεδρίου του κόμματος, τότε η θέση παραμένει κενή μέχρι τη λήξη της θητείας της Εθνικής Επιτροπής. Σε περίπτωση που οι κενές θέσεις της Εθνικής Επιτροπής είναι περισσότερες από τις μισές, τότε ο Γραμματέας της Εθνικής Επιτροπής κηρύσσει τη διάλυση του Σώματος, και προκηρύσσει έκτακτο συνέδριο με θέμα την εκλογή νέων θεσμικών οργάνων.
Ανάλυση των αποφάσεων και των γεγονότων
Με βάση το άρθρο 5 του Καταστατικού
• Δεν μπορεί να ανασταλεί η εγγραφή (αίτηση + αποδοχή) νέων μελών, παρά μόνο αν ανασταλεί εντελώς η λειτουργία των Περιφερειακών Οργανώσεων, ώστε να μη κάνουν πλέον Γενικές Συνελεύσεις καθώς και η αντίστοιχη λειτουργία της κεντρικής διαχείρισης της ιστοσελίδας, που απευθύνεται στους επισκέπτες προκειμένου να γίνουν νέα μέλη.
• Δεν μπορεί να ανασταλεί η δυνατότητα κάθε μέλους να εκλέγει (από το επόμενο λεπτό της αποδοχής της αίτησής του) και να εκλέγεται (από την επόμενη ημέρα)
Η σχετική γνωμοδότηση της Επιτροπής Δεοντολογίας ότι «…μόνον από της καταχωρήσεώς τους στο κεντρικό μητρώο λογίζονται μέλη, δεδομένου ότι μόνον ο Γραμματέας της Εθνικής Επιτροπής δύναται αυθεντικώς να προσδιορίσει τον αριθμό μελών…» είναι εντελώς αντίθετη με τις παραπάνω διατάξεις, αλλά και με την έως τώρα πρακτική που ακολουθήθηκε κατά τη διαδικασία εκλογής διοικητικού συμβουλίου στις περιφερειακές οργανώσεις. Εκτός αυτού η αναφορά στο συνολικό αριθμό των μελών είναι εντελώς άσχετη με το αν μπορούν να εκλέγουν και να εκλέγονται.
Με βάση το άρθρο 6 του Καταστατικού
6.4. Το μητρώο αυτό και μόνον αυτό χρησιμοποιείται υποχρεωτικώς σε όλες τις εκλογικές διαδικασίες του κόμματος, σε όλα τα οργανωτικά επίπεδα.
Αλλά:
6.2. Το μητρώο αυτό απαρτίζεται από τα επί μέρους μητρώα μελών που τηρούν οι τοπικές, δημοτικές, περιφερειακές ή άλλες οργανώσεις
Βάσει της τελευταίας παραγράφου έγιναν σύμφωνα με το Καταστατικό οι εκλογές στις περιφερειακές οργανώσεις, καθόσον εκεί χρησιμοποιήθηκαν τα επί μέρους μητρώα μελών, που όμως αυτά και μόνο αυτά απαρτίζουν το κεντρικό μητρώο.
Η διαδικασία εγγραφής νέου μέλους δεν είναι αρμοδιότητα της Εθνικής Επιτροπής και δεν περνάει από την έγκρισή της, απλώς κοινοποιείται στο Γραμματέα της:
6.3. Κάθε νέα εγγραφή μέλους, εντός 3 ημερών από της αποδοχής της κοινοποιείται στον Γραμματέα της Εθνικής Επιτροπής.
Ήταν σύννομη η διάλυση της Εθνικής Επιτροπής;
- Απολύτως σύννομη και αναγκαστική, σύμφωνα με τα παρακάτω:
Άρθρο 4.3.3 του Κανονισμού Τεύχος 2,1 Οργάνωση του κόμματος
α. Σε περίπτωση παραίτησης ή αποδημίας, ή μόνιμης αδυναμίας ή έκπτωσης από το αξίωμά αιρετού μέλους της Εθνικής Επιτροπής, προσκαλείται να πληρώσει την θέση του μέλους ο πρώτος κάθε φορά επιλαχών, όπως αυτός έχει προκύψει από την εκλογική διαδικασία ανάδειξης των μελών της Εθνικής Επιτροπής του τελευταίου Συνεδρίου του κόμματος.
β.Σε περίπτωση μη ύπαρξης επιλαχόντα ή μη αποδοχής της πλήρωσης από τους επιλαχόντες, όπως έχουν προκύψει από την εκλογική διαδικασία ανάδειξης των μελών της Εθνικής Επιτροπής του τελευταίου Συνεδρίου του κόμματος, τότε η θέση παραμένει κενή μέχρι τη λήξη της θητείας της Εθνικής Επιτροπής. Σε περίπτωση που οι κενές θέσεις της Εθνικής Επιτροπής είναι περισσότερες από τις μισές, τότε ο Γραμματέας της Εθνικής Επιτροπής κηρύσσει τη διάλυση του Σώματος, και προκηρύσσει έκτακτο συνέδριο με θέμα την εκλογή νέων θεσμικών οργάνων.
Τι γίνεται όμως όταν διαλύεται η Εθνική Επιτροπή;
1) Παρά τη διάλυση της Εθνικής Επιτροπής, ο Γραμματέας της παραμένει ως θεσμικό όργανο για να εκπληρώσει όλα τα καθήκοντα, που του έχουν ανατεθεί βάσει του καταστατικού (Άρθρα 10.2, 10.3 και 10.4). Χωρίς αυτόν, το κόμμα στην ουσία δεν μπορεί καταστατικά να λειτουργήσει, ούτε συνέδριο να γίνει.
2) Το γεγονός ότι ο Γραμματέας της ΕΕ παραμένει ενεργός και μετά τη διάλυσή της υπονοείται εμμέσως πλην σαφώς και από το Άρθρο 4.3.3 του Κανονισμού Τεύχος 2,1 Οργάνωση του κόμματος: «…κηρύσσει τη διάλυση του Σώματος, και προκηρύσσει έκτακτο συνέδριο…». Δηλαδή σαφώς επιβιώνει ως θεσμικό όργανο μετά την κήρυξη της διάλυσης.
3) Αν αναζητήσουμε αναλογία σύμφωνα με το «εθιμικό δίκαιο», αυτή δεν μπορεί να είναι άλλη από την αναλογία – ομολογία Γραμματέα Εθνικής Επιτροπής με τον Πρόεδρο της Βουλής. Ο τελευταίος ασφαλώς παραμένει ως θεσμικό όργανο της Πολιτείας με σαφείς υποχρεώσεις και καθήκοντα (ο Βύρων Πολύδωρας ως γνωστόν παρέμεινε στο γραφείο του εργαζόμενος και μετά τη διάλυση της Βουλής που προέκυψε το Μάϊο του 2012). Μάλιστα υπάρχει και ως εφεδρεία για να υποκαταστήσει προσωρινά τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, αν αυτός παραιτηθεί (περίπτωση Καραμανλή – Αλευρά). Ακόμη μετέχει και στο Συμβούλιο της Δημοκρατίας κατά το Σύνταγμα.
Συνεπώς η πρόταση της γνωμάτευσης της Επιτροπής Δεοντολογίας «…τούτου ελλείποντος, αναστέλλεται η διαδικασία εισδοχής νέων μελών…», δεν ευσταθεί, καθόσον ούτος δεν ελλείπει. Αλλά και αν δεχόμασταν (ως μη οφείλουμε) τη συλλογιστική της Επιτροπής Δεοντολογίας («…αναστέλλεται η διαδικασία εισδοχής νέων μελών, άλλως δεν μπορεί αυτή να ολοκληρωθεί, διότι η Τελική 3 καταχώρηση είναι πρόνοια του συγκεκριμένου προσώπου, ο οποίος και Μόνον πιστοποιεί αυθεντικώς αυτήν την ιδιότητα…») πώς θα μπορούσαν να ψηφίσουν έστω και αυτοί που είχαν προλάβει να καταχωρηθούν; Ποιος θα μπορούσε «αυθεντικώς» να πιστοποιήσει ότι αυτοί είναι πράγματι μέλη;
4) Φυσικά ο τελευταίος Γραμματέας (συγκεκριμένα η κ. Κοσκινά) θα μπορούσε να αρνηθεί τα παραπάνω για διαφόρους λόγους (πχ εμμένοντας στη λανθασμένη γνωμάτευση της Επιτροπής Δεοντολογίας ή παραιτούμενη εντελώς από την ιδιότητα του μέλους του κόμματος, πράγμα αδιανόητο, καθώς είναι και πάλι υποψήφια, και καλά κάνει). Και τότε όμως, το Καταστατικό προβλέπει ότι :
Άρθρο 11ο: Το Πολιτικό Συμβούλιο
11.1. Είναι το ανώτερο εκτελεστικό όργανο του κόμματος μεταξύ 2 συνεδριάσεων της Εθνικής Επιτροπής. Υλοποιεί τις αποφάσεις του Συνεδρίου και της Εθνικής Επιτροπής και λαμβάνει αποφάσεις για διοικητικά, οργανωτικά και λοιπά θέματα στα οποία δεν υπάρχουν σχετικές αποφάσεις από το Συνέδριο ή την Εθνική Επιτροπή. Λαμβάνει αποφάσεις για κάθε θέμα που αφορά τη λειτουργία του κόμματος.
Δηλαδή το Πολιτικό Συμβούλιο πλέον παίρνει τη σκυτάλη από το Γραμματέα της Εθνικής Επιτροπής αν ο τελευταίος αποφασίσει ότι «ελλείπει», ώστε να πραγματοποιήσει ευρύθμως το Συνέδριο (που είναι απόφαση της Εθνικής Επιτροπής) ελέγχοντας το ίδιο «αυθεντικώς» το Μητρώο Μελών και φροντίζοντας παράλληλα να τηρηθεί απαρέγκλιτα το Καταστατικό και όσα ακριβώς προβλέπονται στο άρθρο:
5.3. Τα μέλη έχουν δικαίωμα να συμμετέχουν σε όλες τις κομματικές διαδικασίες, να εκλέγουν από το επόμενο λεπτό της αποδοχής της εγγραφής τους και να εκλέγονται από την επόμενη ημέρα
Τι θα γινόταν στην υποθετική και απίθανη περίπτωση που διαλυόταν και το Πολιτικό Συμβούλιο;
Είναι απλό: Είτε θα διαλυόταν και το κόμμα, είτε θα πηγαίναμε σε Διοίκηση Πρωτοδικείου. Φυσικά κάτι τέτοιο είναι πέραν πάσης συζητήσεως.
Παρατήρηση δική μου «εκτός κειμένου»
Γιατί, χωρίς κανένα (μα κανένα απολύτως!) αποχρώντα λόγο «βάζουμε τα χεράκια μας και βγάζουμε τα ματάκια μας»; Είναι εντελώς ακατανόητα, μιας και είμαστε (βάσει της Ιδρυτικής Διακήρυξης και του Καταστατικού) ηθικά υποχρεωμένοι να δεχθούμε ότι δεν υπάρχει δόλος, τα όσα διαμείβονται, μας ταλανίζουν και βάζουν σε κίνδυνο τη διεξαγωγή του συνεδρίου, αλλά και την ύπαρξη του ίδιου του κόμματος.
Ωστόσο, και αν ακόμη κάποιος κακόπιστος υπέθετε ότι υπάρχει δόλος και υποκίνηση, ο δόλος αυτός είναι εντελώς χωρίς νόημα: Ποιος γνωρίζει με ακρίβεια πού θα κατευθυνθούν οι ψήφοι των ήδη καταγεγραμμένων μελών, και πού να κατευθύνονταν οι ψήφοι αυτών που θα γίνονταν μέλη από τούδε μέχρι το Συνέδριο;