Ένας προϊστάμενός μου στην εταιρία στην οποία εργάζομαι με είχε συμβουλέψει αρκετές φορές ότι στις περισσότερες πτυχές της ζωή μας το πώς σε αντιλαμβάνεται ο κόσμος είναι η πραγματικότητα ( “perception IS reality” ). Μπορεί εκείνος και εγώ ο ίδιος να πιστεύουμε ότι η πραγματικότητα είναι κάτι το διαφορετικό, όμως για τους επαγγελματικούς και επιχειρηματικούς μας στόχους σημασία έχει η αλήθεια των άλλων.
Αν αυτό ισχύει μία φορά στις επαγγελματικές σχέσεις, στην πολιτική ισχύει δέκα. Στην Ελληνική πολιτική μάλιστα αυτό ισχύει μάλλον εκατό, διότι πολιτικοί και ψηφοφόροι αρέσκονται στο να συνοψίζουν μια ολόκληρη πολιτική πρόταση σε μια εκφυλισμένη ταμπέλα. Να μερικές από τις πιο δημοφιλείς: “δεξιός”, “αριστερός”, “φασίστας”, “εθνικιστής”, “πατριωτικός”, “κομμουνιστής”, “σοσιαλιστής”, “φιλελεύθερος”, “νεοφιλελεύθερος”, “προοδευτικός”, “δημοκρατικός”, “συντηριτικός”, “λαϊκός”, “ακραίος”, “κεντρώος”, “μεσαίος”, “ριζοσπαστικός”, “ανανεωτικός”, “ρεφορμιστής”, “ευρωπαϊστής”, “τεχνοκράτης”, “πλουτοκράτης”, “αντι-ευρωπαϊστής”, “οικολόγος”, “εκσυγχρονιστής” και εσχάτως “μεταρρυθμιστής”. Με λιγότερες από τριάντα λέξεις κάποιος μπορεί να συμπεριλάβει χοντρικά ολόκληρο του ιδεολογικό πολιτικό φάσμα στην Ελλάδα, έτσι ακριβώς όπως το αντιλαμβάνονται οι πολιτικοί και οι ψηφοφόροι. Αυτή είναι η “πραγματικότητα” με την οποία κάποιος μάχεται στην Ελληνική πολιτική αρένα.
Η επιτυχία της Δημιουργίας, ξανά! πέρσι τον Μάιο ήταν ότι για πρώτη φορά στα χρονικά της Μεταπολίτευσης κατάφερε να εμφανιστεί ως ένα πολιτικό κίνημα εκτός από το ιδεολογικό πλαίσιο που προκαθορίζεται από τις ταμπέλες. Για όσους διάβασαν τις θέσεις της, ήταν απλά το κόμμα “της κοινής λογικής”, το κόμμα “που έκανε πολιτική δίχως πολιτικούς”. Αυτή ακριβώς η αντίληψη ήταν που αντάμειψε τη Δ,ξ! με το εκπληκτικό εκλογικό ποσοστό. Αυτή ήταν και η δική μου πραγματικότητα. Αυτή που με ώθησε να γίνω μέλος αυτού του κινήματος.
Είναι νόμος της ανθρώπινης φύσης κάθε ανατρεπτική δραστηριότητα στην πολιτική, στην κοινωνία, τον επιχειρηματικό ή και τον ακαδημαϊκό κόσμο να υπόκειται σε δυνάμεις που τίνουν να την επαναφέρουν στην επικρατούσα τάξη των πραγμάτων. Το ίδιο έγινε και με τη Δ,ξ! και η ευκαιρία δώθηκε στο πολιτικό μας σύστημα ως μάννα εξ ουρανού με την ανακοίνωση της προεκλογικής συνεργασίας με τη Δράση και την ΦΙΣ. Επιτέλους, βρέθηκαν και μερικές ταμπέλες: “νεοφιλελεύθεροι”, “πλουτοκράτες”, “φασίστες”, “δεξιοί”, “ακραίοι” ταίριαζαν μια χαρά. Μάλιστα οι ταμπέλες είχαν και την υποστήριξη αδιάψευστων δεδομένων: Η συνεργασία με την ΦΙΣ έφερε οριστικά και αμετάκλητα την ταμπέλα του “νεοφιλελεύθερου” και του “ακραίου”, βάσει του ονόματος και των επισήμων θέσεων της ΦΙΣ. Η Δράση έφερε τα “δεξιός”, “πλουτοκράτης”, κτλ. Όταν ρωτούσα κάποιον να μου αιτιολογήσει τις ταμπέλες που προσκόμισε η Δράση στη Δ,ξ! όλοι μου έδειξαν τα ποσοστά που πήραν τα κόμματα στις διάφορες περιοχές: Η Δ,ξ! είχε ομοιογενή αντιπροσώπευση στις περισσότερες περιοχές τις Ελλάδας, ανεξαρτήτως οικονομικού επιπέδου. Η Δράση ήταν ανύπακρτη στις “λαϊκές” συνοικίες, αλλά δεύτερο κόμμα πίσω από τη ΝΔ σε γνωστές “προνομιούχες” περιοχές.
Η επωφελής για τη Δ,ξ! αρχική ρομαντική “πραγματικότητα” αντικαταστάθηκε με μια άλλη, η οποία έλεγε ότι η Δ,ξ! δεν ήταν τίποτε άλλο παρά ένα δεξιό περιπτεράκι της ΝΔ, αποτελούμενο από στελέχη αποτυχημένα πολιτικά. Πολύ λογικά οι ψηφοφόροι της την εγκατέληψαν, όπως ακριβώς εγκατέληψαν το ίδιο τους το κόμμα πολλά στελέχη της Δράσης για να πάνε στο σίγουρο άρμα της ΝΔ (όπως έκανε και η ολόκληρη η ΔηΣυ, ένα άλλο “συγγενές φιλελεύθερο κόμμα”). Θεωρήσαμε το πολωμένο κλίμα ως την αιτία της συρρίκνωσης του εκλογικού ποσοστού της Δ,ξ! την ώρα που πραγματοποιήσαμε στο μέγιστο βαθμό τις κρυφές επιθυμίες όσων επεδίωκαν το διπολισμό! Βάλαμε αυτογκόλ με ανάποδο ψαλίδι από το κέντρο του γηπέδου!
Γιατί όμως επιδιώξαμε τότε προεκλογική συνεργασία και γιατί συνεχίζουμε και σήμερα να συζητάμε πιθανή συνεργασία με κόμματα του “ευρύτερου μεταρρυθμιστικού χώρου”; Από τις επίσημες δηλώσεις των αντιπροσώπων της Δ,ξ! δύο είναι οι βασικοί λόγοι, όπως τουλάχιστον εγώ τους αντιλαμβάνομαι. Ο ένας είναι ότι “πρέπει επιτέλους σε αυτόν τον τόπο να μάθουμε να συνεργαζόμαστε”, ενώ ο δεύτερος είναι ότι πρέπει πάσει θυσία στις επόμενες εθνικές εκλογές να περάσουμε το κατώφλι του 3% προκειμένου να έχουμε φωνή στην επόμενη βουλή.
Ας τους πιάσω τον καθένα ξεχωριστά.
Κανείς δεν αρνείται ότι είναι χαρακτηριστικό της ελληνικής φυλής η έλλειψη πνεύματος συνεργασίας. Και ο λόγος είναι τρομακτικά απλός και πεζός: Ο καθένας θέλει να είναι ο ηγέτης που θα διατάζει και να απολαμβάνει τη δόξα της επιτυχίας στη μέγιστο βαθμό.
Τι σημαίνει όμως συνεργασία στην καθημερινή ζωή μας; Πολύ απλά δύο ή περισσότερα μέρη συνεισφέρουν τις ιδιαίτερες ικανότητες, γνώσεις και εμπειρίες προς ένα πολύ συγκεκριμένο σκοπό. Τις περισσότερες φορές τα διαφορετικά μέρη της συνεργασίας έχουν διαφορετική κατεύθυνση και στόχο στην ζωή τους (επιχειρηματική, επιστημονική, πολιτιστική) και με δραστηριότητες εκτός του πλαισίου της συνεργασίας. Αυτές οι εκτός πλαισίου δραστηριότητες από τα διαφορετικά μέρη της συνεργασίας είναι απόλυτα συμβατές μεταξύ τους, διότι πολύ απλά είναι εντελώς ανεξάρτητες. Πάρτε οποιοδήποτε παράδειγμα συνεργασίας σας έρχεται στο νου τόσο σε επαγγελματικό, όσο και σε προσωπικό επίπεδο. Εγώ ας πούμε ότι έχω μια εταιρία ανάπτυξης λογισμικού και μάλιστα έχω προσλάβει τους καλύτερους προγραμματιστές της αγοράς. Κατασκευάζω και πουλάω διαφορετικά προγράμματα, όπως για παράδειγμα παιχνίδια, και χρηματιστηριακές εφαρμογές. Θεωρώ μεγάλη επιχειρηματική ευκαιρία την αγορά της εκπαίδευσης και θέλω να αναπτύξω τα ανάλογα προγράμματα. Οι προγραμματιστές μου δεν είναι παιδαγωγοί όμως. Αναζητάω λοιπόν τη συνεργασία με κάποια ομάδα δασκάλων, των οποίων οι επαγγελματικές δραστηριότητες περιλαμβάνουν τη διδασκαλία σε σχολεία και τη συγγραφή βιβλίων. Οι εκτός συνεργασίας δραστηριότητές μας είναι απόλυτα ανεξάρτητες και ως εκ τούτου συμβατές. Αν μάλιστα κάποιο από τα δύο μέρη επεδίωκε την ανάπτυξη εκπαιδευτικού λογισμικού χωρίς τη συνεργασία, τότε το αποτέλεσμα θα ήταν εγγυημένα αποτυχημένο.
Θα βρεθούν σίγουρα κάποιοι που θα μου υποδείξουν παραδείγματα συνεργασιών από “frenemies” (φιλοεχθροί) από τον επιχειρηματικό κόσμο. Γνωρίζω κι εγώ αρκετά από αυτά και η κατάληξη είναι πάντα η ίδια: Από τη στιγμή που το ένα μέρος αισθάνεται να απειλείται από τις εκτός συνεργασίας δραστηριότητες του άλλου, τότε οι “φιλοεχθροί” γίνονται Εχθροί (με τεράστιο Έψιλον).
Στην πολιτική όμως η προεκλογική συνεργασία μεταξύ διαφορετικών κομμάτων στερείται λογικής για τον πολύ απλό λόγο ότι είναι εξ ορισμού ανταγωνιστές! Δεν κάνουν διάφορες δραστηριότητες μεταξύ των οποίων είναι και η παραγωγή και η προώθηση κάποιας πολιτικής ιδεολογίας. Κάνουν ΜΟΝΟ αυτό!
Αν λοιπόν δύο κόμματα αισθάνονται ιδεολογικά πολύ κοντά το ένα στο άλλο, τότε το καλύτερο που έχουν να κάνουν είναι να δημιουργήσουν ένα εννιαίο κόμμα. Σε αντίθετη περίπτωση καταλήγεις ως ένας άλλος ΣΥΡΙΖΑ με τις άπειρες συνιστώσες όπου τη μία μέρα άλλα λέει η μία και την επόμενη το ακριβώς το αντίθετο ισχυρίζεται η άλλη. Το μόνο θετικό στο συγκεκριμένο σενάριο είναι η πολύ καλή συμβατότητα με την αρρωστημένη αλλά ιδιαίτερα δημοφιλή στην Ελλάδα πρακτική των πολλών αφεντικών και τους ελάχιστους εργάτες.
Θα κάνω μια πολύ εύκολη πρόβλεψη: Αν τελικά προχωρήσει η δημιουργία μιας “κοινής πλατφόρμας του μεταρρυθμιστικού χώρου” η αντίληψη των ψηφοφόρων και κατά συνέπεια η “αλήθεια τους” θα είναι ότι πρόκειται για τον ΣΥΡΙΖΑ των μεταρρυθμιστών, όπου “μεταρρυθμιστής” βλέπε “νεοφιλελεύθερος rebranded”. Δε νομίζω ότι χρειάζομαι ιδιαίτερη επιχειρηματολογία για να αποδείξω ότι με αυτόν τον τρόπο ο “ΣΥΡΙΖΑ των νεοφιλελευθέρων” θα απευθύνεται σε λιγότερο από το 5% των Ελλήνων ψηφοφόρων, το οποίο σε κλίμα πόλωσης το εκλογικό αποτέλεσμα που θα καταφέρει θα είναι μικρότερο του 2%. Αυτό δε μου το λέει κάποιο μέντιουμ. Μου το έχουν ήδη σφυρίξει τα δεδομένα των τελευταίων εκλογών.
Καταλήγουμε λοιπόν στη λύση του εννιαίου κόμματος. Ποιο θα είναι αυτό; Μα φυσικά η Δημιουργία, ξανά! η οποία δεν έχει ούτε αποτυχημένους πολιτικούς τυχοδιώκτες να επιδείξει, ούτε θέσεις οι οποίες ενεργοποιούν πολλά αρνητικά αντανακλαστικά των Ελλήνων ψηφοφόρων. Η “συνεργασία” λοιπόν με τον ευρύτερο μεταρρυθμιστικό χώρο δεν μπορεί να είναι τίποτε άλλο από την εισέλθουν ως ισότιμα μέλη τα στελέχη των “συγγενών κομμάτων” με την ταυτόχρονη αναστολή λειτουργίας των κομμάτων αυτών, αποδεχόμενοι πλήρως το καταστατικό που θα εγκριθεί στο τρέχον συνέδριο της Δ,ξ!
Και φτάνω στο “αγαπημένο” μου επιχείρημα ότι χρειαζόμαστε τη συνεργασία προκειμένου να ξεπεράσουμε το εκλογικό κατώφλι του 3%.
Διαβάζω το καταπληκτικό τρέχον πολιτικό σλόγκαν “Με λογισμό και μ’ όνειρο”.
Διαβάζω και στο άρθρο 2.1 του καταστατικού τον πολιτικό στόχο: “Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ, ΞΑΝΑ! είναι πολιτικό κόμμα και σκοπεύει στην, δια των εκλογών, ανάδειξή της στην κυβέρνηση της χώρας”.
Πόσο πιο κυνικός μπορεί να γίνει κάποιος που επιδιώκει τη διακυβέρνηση της χώρας να ζητάει ως στόχο το 3%; Ούτε σε ολοκληρωτικά καθεστώτα δεν κυβέρνησε ποτέ κάποιος με τόσο μικρή αποδοχή.
Πόσο πιο κυνικός μπορεί να γίνει κάποιος όταν το όνειρό του είναι να καταφέρει απλά να γίνει το τελευταίο τούβλο που μπορεί να χρειαστεί μια κυβέρνηση προκειμένου να χτίσει κοινοβουλευτική υποστήριξη;
Πόσο πιο κυνικός μπορεί να είναι κάποιος που θέλει να μεταρρυθμίσει το κράτος απευθυνόμενος στο 3% των ψηφοφόρων;
Κανείς φυσικά δε θα πει ότι είναι κυνικός. Όλοι θα πουν είναι απλά πραγματιστές, ακολουθώντας δηλαδή το “λογισμό” του συνθήματός μας. Ένας πραγματιστής όμως δεν τροποποιεί τους στόχους του. Απλά αφιερώνει την όλη του την ενέργεια στο να καταφέρει το όνειρό του με βάσει όσα έχει στη διάθεσή του.
Θεωρώ ότι όλη η συζήτηση γύρω από το κατώφλι του 3% είναι ριζικά λάθος. Έχουμε βάλει λάθος στόχο. Διότι δεν απευθυνόμαστε ούτε στο 3 ή στο 5% των Ελλήνων πολιτών. Απευθυνόμαστε σε πολύ παραπάνω από το 50%. Απευθυνόμαστε στη “σιωπηλή πλειοψηφία” την οποία έχουμε επικαλεστεί.
Ο στόχος μας πρέπει να είναι λοιπόν να μας ακούσει, να μας διαβάσει, να μας δει και να μας γνωρίσει το 50%. Και τότε το πολύ παραπάνω από το 3% θα έρθει από μόνο του. Διότι οι ιδέες μας είναι όμορφες και ΟΛΑ τα στελέχη μας είναι χαρισματικά.
Εδώ η Χρυσή Αυγή κατάφερε από το τίποτα να φθάσει σε διπλάσιο ποσοστό αποδοχής απλά και μόνο επειδή άγγιξε τις ακραίες αντιδραστικές χορδές των αγανακτισμένων πολιτών. Για τον ίδιο ακριβώς λόγο, ο ΣΥΡΙΖΑ που άλλες εποχές πάλευε να βγει στη βουλή, έφτασε να διακδικεί αυτοδυναμία σε εκλογές!
Και δε θα μπορεί η Δημιουργία, ξανά! να πρωταγωνιστήσει; Το μόνο κόμμα που γνωρίζει τι είναι το διαδίκτυο και ο ηλεκτρονικός υπολογιστής όταν για τα περισσότερα κόμματα αυτά είναι “πράγματα του διαβόλου”;
Θάνατος στον κυνισμό λοιπόν! Με λογισμό και μ’ όνειρο! Άντε και με λίγη τρέλα. Διότι δημιουργία δίχως τρέλα δε γίνεται. Διότι όπως έλεγε και μια παλιά διαφήμιση, αυτοί που είναι αρκετά τρελαμένοι ώστε να πιστεύουν ότι μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο, είναι αυτοί τελικά που το καταφέρνουν!