Μια από τις βασικές αρχές της "Δημιουργία,Ξανά" είναι η καθολική καθιέρωση της πληροφορικής σε όλα τα δημόσια έγγραφα αλλά και τις διαδικασίες του δημοσίου προκειμένου να μειωθεί ο χρόνος διεκπεραίωσης αλλά και το κόστος που αφορά τα υλικά όπως χαρτί,εκτυπωτές,εκτυπωτικό μελάνι κλπ.Αρκεί όμως αυτό; Η απάντηση έρχεται μέσα από την δημόσια διοίκηση και είναι ένα μεγαλοπρεπές ΌΧΙ το οποίο θα αναλύσω πιο κάτω.
Με την Α.Π. 1388/05-02-2018 εγκύκλιο το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής ενημερώνει τους ενδιαφερόμενους ότι σύμφωνα με το άρθρο 47 του νόμου 4508/2017 που τροποποίησε το άρθρο 24 του νόμου 4440/2016 αλλά και την παράγραφο 8 του άρθρου 12 του νόμου 3979/2011(περιγράφω τους νόμους για να δείξω πόσα χρόνια χρειάζεται η πολιτική ηγεσία της Ελλάδας να νομοθετήσει κάτι αυτονόητο)υπάρχει υποχρέωση διακίνησης των δημοσίων εγγράφων ηλεκτρονικά και αυτά να είναι ηλεκτρονικά υπογεγραμένα.
Πολύ ωραία μέχρι εδώ,όμως συμβαίνουν τα εξής παράδοξα :
Σε πολύ σημαντικό Υπουργείο με δεκάδες υπηρεσιών συνεχίζεται η διακίνηση των εγγράφων που έχουν ηλεκτρονικά υπογραφεί με το παραδοσιακό hard copy σε χαρτί!
Παράλληλα για όλες τις υπηρεσίες του Υπουργείου που βρίσκονται στην Αθήνα προκειμένου να υπογραφεί ακριβές αντίγραφο κάποιου εγγράφου θα πρέπει ο υπάλληλος να πάει στα κεντρικά γραφεία του Υπουργείου με hard copy του "Σχεδίου" του εγγράφου προκειμένου ο ένας από τους παρόντες αρμόδιους υπαλλήλους να δημιουργήσει το ηλεκτρονικό ακριβές αντίγραφο προκειμένου να μπορεί να αποσταλεί ηλεκτρονικά αλλά και ταχυδρομικά!
Την ίδια στιγμή που όλα τα παραπάνω συμβαίνουν στο εν λόγω Υπουργείο,στις περισσότερες υπηρεσίες υπάρχει έλλειψη τεχνολογικού εξοπλισμού όπως υπολογιστές οι οποίοι να μην "κολλάνε" με τις εφαρμογές της ηλεκτρονικής υπογραφής ή της εφαρμογής διακίνησης των εγγράφων ή το υπηρεσιακό email ή ακόμα και με απλές εφαρμογές με βάσεις δεδομένων για ηλεκτρονικό αρχείο υπηρεσιών που φυσικά δουλεύει παράλληλα με το φυσικό αρχείο και τα hard copy.Τέλος η ηλεκτρονική γραφειοκρατεία γίνεται πράξη με τις ανεπαρκείς μισθωμένες γραμμές των Υπουργείων που δεν αντέχουν το traffic ούτε καν για την εξυπηρέτηση με τους server των ίδιων των Υπουργείων,τρανό παράδειγμα το Υπουργείο Οικονομικών και οι εφαρμογές του taxisnet όπου στις περιόδους των δηλώσεων οι servers δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις πραγματικές ανάγκες.
Η λύσεις για τα παραπάνω είναι:
α)H αναδιάρθρωση και η απλοποίηση των διαδικασιών,εσωτερικά αλλά και σε σχέση με τον πολίτη, προκειμένου να επέλθει Ηλεκτρονική Αποδοτικότητα και επίσπευση των διαδικασιών με παράλληλη απαλοιφή της γραφειοκρατίας,ηλεκτρονικής ή κανονικής γραφειοκρατίας.
β)Ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο που διέπει κάθε αίτημα του πολίτη.
γ)Καθιέρωση σε κάθε υπηρεσία της ηλεκτρονικής αίτησης και σύνδεση με του κωδικούς του taxisnet όπως υπάρχει στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας. (
mydocs.minedu.gov.gr/ )
δ)Αξιοποίηση του υπάρχοντος "σταθμευμένου" προσοντούχου προσωπικού σε αυτή την κατεύθυνση.
ε)Εκσυγχρονισμός του πληροφοριακού υλικού,υπολογιστές,δίκτυα,servers,μισθωμένες γραμμές.