Συχνά συζητάμε για τη βραδύτητα των ελληνικών κρατικών μηχανισμών, τη γραφειοκρατία, την αδράνεια, τις αρτηριοσκληρωτικές δομές και άλλες γνωστές παθογένειες της χώρας μας. Ωστόσο διαρκώς εμφανίζονται εντυπωσιακές εξαιρέσεις. Παρουσιάζονται τακτικά περιπτώσεις που αποδεικνύουν ότι όπου υπάρχει πολιτική βούληση, τα πράγματα μπορούν να γίνονται αφάνταστα γρήγορα, παρακάμπτοντας νομικά και γραφειοκρατικά εμπόδια.

Όλα αυτά τα χρόνια δραστηριοποιούμαι στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής. Έχω εδώ λοιπόν αναπτύξει το προσωπικό μου πολιτικό βαρόμετρο. Ένα σύνολο από μικρά καθημερινά πράγματα που μου δείχνουν αν κάτι πάει να αλλάξει ή αν όλα παραμένουν ίδια.

Ένα από αυτά είναι η διαχρονική προσήλωση του κράτους σε αλλεπάλληλες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις στους ίδιους μικρούς δρόμους που φημολογείται ότι ενδιαφέρουν συγκεκριμένα πρόσωπα. Μονοδρομήσεις, αλλαγές κατεύθυνσης μονοδρόμων, σαμαράκια, πεζοδρομήσεις, τοποθέτηση εμποδίων για παρεμπόδιση της κυκλοφορίας κι άλλα ευφάνταστα επιστρατεύεται το κράτος για να αποτρέψει τους πολίτες να περνούν από συγκεκριμένους δρόμους.

Σε αυτά, παραδόξως, το κράτος κινείται ταχύτατα. Δεν περιμένει νόμους. Δεν περιμένει την τοποθέτηση Υπουργών και Γενικών Γραμματέων. Δεν περιμένει αποφάσεις. Ένα με δυο τηλεφωνήματα φαίνεται πως αρκούν.

Ένα μήνα και κάτι μετά τις εκλογές του Ιουνίου ‘12, χθες μάθαμε τα ονόματα των Γενικών Γραμματέων των Υπουργείων. Εννοείται ότι ακόμα δεν έχει προλάβει να γίνει καμία αλλαγή σε προβληματικούς νόμους του κράτους, καμία μεταρρύθμιση για να ξαναλειτουργήσει η οικονομία και να ανασυνταχθεί η κοινωνία. Προφανώς για το πολιτικό σύστημα δεν υπάρχει ο χαρακτήρας του κατεπείγοντος που οι περισσότεροι πολίτες αισθανόμαστε.

Παρόλα αυτά, ήδη εδώ και 15-20 ημέρες, πρόλαβαν και έγιναν οι πρώτες «πολιτικές» κυκλοφοριακές παρεμβάσεις. Τις ονομάζω πολιτικές γιατί λειτουργούν σε απόλυτη παραλληλία με τις πολιτικές εξελίξεις. Αναδιατάσσονται περίπου όπως αντιμετατίθενται εκ περιτροπής τα κόμματα στην κυβέρνηση.

map kotrotsosΑναφέρομαι στην οδό Έλλης, τη δεύτερη παράλληλο πάνω από την Λ. Κηφισίας / Λ. Ελ. Βενιζέλου στο ύψος της Νέας Ερυθραίας του Δήμου Κηφισιάς. Η οδός Έλλης ελάχιστες ημέρες μετά τις εκλογές ξαφνικά … άλλαξε κατεύθυνση. Μάλιστα όχι ολόκληρη! Άλλαξε κατεύθυνση κυκλοφορίας μόνο στα πρώτα δυο οικοδομικά τετράγωνα. Τα υπόλοιπα για την ώρα παραμένουν ως είχαν! Η υπηρεσία χαρτών της Google δεν έχει ακόμα προλάβει να ενημερωθεί. Η κατεύθυνση που απεικονίζεται στην αρχή της Έλλης στο χάρτη δεν ισχύει πλέον.

Το ίδιο συνέβη και σε αμέσως πιο πάνω παράλληλες όπως η Τροίας. Ο στόχος προφανής: το κράτος που κάνει τα στραβά μάτια στη διαρκή παράνομη στάση και στάθμευση επί της Λ. Κηφισίας / Λ. Ελ. Βενιζέλου, προκειμένου να προσφέρει κακώς εννοούμενη διευκόλυνση στην εμπορική δραστηριότητα, το ίδιο κράτος που δεν έχει προβλέψει τίποτε για τη νόμιμη στάθμευση και την εύρυθμη λειτουργία των μέσων συγκοινωνίας, έχει να αντιμετωπίσει τις παράπλευρες συνέπειες: η κεντρική αυτή οδός της περιοχής στις ώρες αιχμής ασφυκτιά από κίνηση. Οι πολίτες φυσιολογικά αναζητούν εναλλακτικές διαδρομές για να την αποφύγουν. Οι εναλλακτικές διαδρομές όμως σκοντάφτουν πάνω σε κατοίκους με … εξουσία!

Η Έλλης, η Γεωργίου Παπανδρέου, η Παπαφλέσσα, η Ρόδων κι άλλες οδοί ακριβώς στον ίδιο άξονα έχουν τα τελευταία χρόνια καταστεί σημείο εστίασης των περισσότερων μικρών κυκλοφοριακών έργων του πλέον ενοποιημένου Δήμου Κηφισιάς. Έγιναν οδοί ήπιας κυκλοφορίας, έγινε μερική τους πεζοδρόμηση, έγινε κατάργηση του ενός ρεύματος της Γ. Παπανδρέου, τοποθετήθηκαν εναλλάξ στις πλευρές των δρόμων μεγάλες ζαρντινιέρες ώστε οι οδηγοί να υποχρεώνονται να κάνουν συνεχείς ελιγμούς, μπήκαν σαμαράκια, σε λίγο ίσως να γίνει και ναρκοθέτησή τους.

Μάλιστα, κατά ένα περίεργο τρόπο, οι κυκλοφοριακές παρεμβάσεις ξεκινάνε σε απόλυτο συγχρονισμό με τις πολιτικές αλλαγές. Υποθέτω ότι θα έχει ειδικό τμήμα το γραφείο του εκάστοτε Πρωθυπουργού. Δυσκολεύομαι να σκεφτώ άλλη εξήγηση. Με γρήγορες κινήσεις το κράτος και το πολιτικό μας σύστημα παρακάμπτει όλες τις κρατικές αγκυλώσεις σε αυτά τα θέματα. Παρακάμπτει και το νόμο συχνά. Παρεμβαίνει σε Δήμους, Περιφέρειες κλπ γρήγορα και αποτελεσματικά. Και βέβαια αυτό δε γίνεται μόνο στην περιοχή αυτή. Γίνεται σε δεκάδες περιοχές στη χώρα. Ανάλογη σπουδή σε παρεμβάσεις που θα ωφελήσουν ολόκληρη την κοινωνία δυστυχώς σχεδόν ποτέ δε διαπιστώνουμε.

Πέραν του κυκλοφοριακού προβλήματος που προκαλείται, όλα αυτά επιφέρουν στους οδηγούς μεγάλη σύγχυση με σημαντικό κίνδυνο συγκρούσεων. Κυριότερα όμως καταστρατηγούν κάθε έννοια νομιμοφροσύνης. Όσο και να θέλει ο πολίτης να είναι νομοταγής, όταν διαπιστώνει επαναληπτικά ότι το κράτος δεν έχει κάποιο σχεδιασμό για το κοινό όφελος αλλά απλώς γίνεται υποχείριο στα χέρια ολίγων συμπολιτών μας που τυγχάνει να έχουν πρόσβαση στα κέντρα αποφάσεων, μπαίνει κανείς στον πειρασμό του να μη σεβαστεί τέτοιες παρεμβάσεις. Δεν επικροτώ αυτή την πρακτική αλλά τη βλέπω καθημερινά να συμβαίνει. Αν μάλιστα ληφθεί υπόψη και το περιορισμένο … ενδιαφέρον των κρατικών μηχανισμών στην διασφάλιση της πιστής τήρησης των νόμων, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς το χάος που δημιουργείται. Σαν να μην άλλαξε μια μέρα.

Ας συνειδητοποιήσουμε επιτέλους εμείς οι πολίτες ότι δεν έχει νόημα να ανεχόμαστε αυτή την κατάσταση ευελπιστώντας ότι θα έρθει και η σειρά μας που ο πολιτικός γνωστός θα μας «εξυπηρετήσει». Μπορούμε σήμερα να έχουμε αυτά που δικαιούμαστε. Αρκεί να αποφασίσουμε να τελειώσουμε την ευνοιοκρατία, να αλλάξουμε το πολιτικό σύστημα και το κράτος μας.

Σεραφείμ Αθ. Κοτρώτσος
Ηλεκτρολόγος Μηχανικός & Μηχ. Η/Υ, Δρ. ΕΜΠ,
Σύμβουλος επιχειρήσεων
www.facebook.com/serafim.kotrotsos

(Δημοσιεύτηκε στις 20/07/2012 στο Αττικό Βήμα)


Θέλεις να κρατήσεις επαφή;

Το email θα χρησιμοποιηθεί μόνο για να λαμβάνεις ενημερώσεις.
Υποχρεωτικό πεδίο
Πρέπει να το τσεκάρετε

Θέλεις να βοηθήσεις κι εσύ;

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΞΑΝΑ δεν παίρνει κρατική επιχορήγηση. Για τη λειτουργία της, στηρίζεται αποκλειστικά σε εισφορές μελών, σε δωρεές φίλων και φυσικά σε πολλές ώρες εθελοντικής εργασίας. Βοήθησε το μοναδικό κόμμα που αντιτίθεται στον κρατισμό κάθε απόχρωσης.

Οικονομική ενίσχυση