Εκτύπωση

Ναυτιλία

Καταχώριση Θέσεις

 

Ναυτική Εκπαίδευση

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που εντοπίζει η ναυτιλία είναι η σταδιακή απομάκρυνση των νέων από το ναυτικό επάγγελμα. Χωρίς νέους καπετάνιους και μηχανικούς είναι θέμα χρόνου ο αφελληνισμός της ναυτιλίας και η μετακόμισή της σε άλλες χώρες, όπως έγινε και σε άλλες πρώην ναυτικές δυνάμεις (ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο). Προφανώς, το μισθολόγιο των Ελλήνων αξιωματικών δεν μπορεί να ανταγωνιστεί το αντίστοιχο των χωρών του τρίτου κόσμου και ως εκ τούτου, οι αυξημένες αποδοχές των Ελλήνων για να παραμείνουν ανταγωνιστικές, θα πρέπει να συνδυάζονται με υψηλού επιπέδου γνώσεις και δεξιότητες».

Η ναυτική εκπαίδευση θα πρέπει άμεσα να αναβαθμιστεί χωρίς προκαταλήψεις του παρελθόντος, προς όφελος του τομέα αυτού και της Ελλάδας γενικότερα. Οι ναυτικές σχολές στην Ελλάδα είναι υποβαθμισμένες, μιας που είναι «δεμένες» με το κράτος και κατ’ επέκταση τα κόμματα. Πρέπει να δοθεί η δυνατότητα για την ίδρυση σχολών ναυτικής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης, με συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα και δη των ναυτιλιακών εταιριών, που έχουν συμφέρον από το υψηλό επίπεδο σπουδών, ενώ αυτή η πρόβλεψη εξασφαλίζει άμεση επαγγελματική αποκατάσταση, στους νέους ναυτικούς.  Η διατήρηση του μονοπωλίου της ναυτικής Παιδείας από το κράτος κάνει τελικά κακό και στην Ναυτιλία και στην Παιδεία και στο Κράτος!

Προτάσεις για την ενίσχυση της ποντοπόρου ναυτιλίας:
• Επανασύσταση υπουργείου Εθνικής Ναυτιλίας.
• Αναδιάρθρωση εκπαιδευτικού συστήματος με λίγες σχολές υψηλού επιπέδου.
• Εκστρατεία ενημέρωσης σε σχολεία σχετικά με το ναυτικό επάγγελμα.
• Ελαστικότερη ελάχιστη σύνθεση πληρώματος σε πλοία με ελληνική σημαία ή φορολογικά κίνητρα για απασχόληση Ελλήνων ναυτικών.
• Εξορθολογισμός των συμβάσεων, αλλά διατήρησή τους.
• Μείωση εισφορών στο ΝΑΤ, με σκοπό την προσέλκυση περισσοτέρων πλοίων.
• Μείωση της εισφοράς- φορολογίας ανά κόρο σε συνάρτηση με τη σύνθεση με ελληνικό πλήρωμα.
• Απαλλαγή του ΝΑΤ από ασφαλιστικά καθήκοντα άλλων κατηγοριών εργαζομένων και με μηδενική κρατική παρέμβαση.

Η προσέλκυση πλοίων στην ελληνική σημαία δεν πρέπει να βασίζεται στην επίκληση του πατριωτισμού των Ελλήνων εφοπλιστών, αλλά σε απτά μέτρα που θα κάνουν το ελληνικό πλοίο ανταγωνιστικότερο και ποιοτικότερο.

Επισκευές – Ναυπηγήσεις

Είναι παράδοξο, η χώρα με το μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο να μην έχει μία εξίσου καλή παρουσία σε ναυπηγεία. Υπάρχουν πολύ αξιόλογα στελέχη (ναυπηγοί, μηχανικοί) και σε συνδυασμό με μία καλύτερη πανεπιστημιακού επιπέδου έρευνα, θα μπορούσε η χώρα μας να παράγει ναυτική τεχνολογία, αντί να την αναζητά αλλού.
Το εργατικό κόστος, το οποίο είναι υψηλό, δεν είναι ο μόνος λόγος για τον οποίο αποφεύγεται η χώρα μας, για να γίνουν αυτές οι εργασίες. Ο κυριότερος λόγος είναι η πλήρης αναξιοπιστία που υπάρχει σχετικά με χρόνους παράδοσης, καθώς η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη ελέγχεται από τον κακώς εννοούμενο συνδικαλισμό, ο οποίος στο όνομα της προστασίας των εργαζομένων φέρνει ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα. Για τη διασφάλιση λίγων θέσεων εργασίας, θυσιάζονται πολλαπλάσιες εκτός της ζώνης και εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε συνάλλαγμα, το οποίο καταλήγει σε άλλες γειτονικές χώρες. Το πρωταρχικό ζητούμενο είναι η τήρηση των νόμων και ο θεσμικός εκσυγχρονισμός, που είναι απαραίτητο να γίνει στο συνδικαλιστικό χώρο. Με την απελευθέρωση από τις προκαταλήψεις και με σωστή και αυστηρή κρατική εποπτεία, ώστε να διασφαλίζονται τα συμφέροντα, η υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων, μπορούν να γίνουν σημαντικές επενδύσεις από ιδιώτες, οι οποίες θα προσφέρουν πολλές θέσεις εργασίας. Η ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα αφορά ένα τεράστιο φάσμα, από μικρά τουριστικά σκάφη (γιωτ) μέχρι μεγάλα ποντοπόρα πλοία.

Νηογνώμονας

Θλίψη και περιέργεια προκαλεί η άρνηση πολλών παραγόντων του χώρου αλλά και του κράτους, να επανεξετάσουν το θέμα της ύπαρξης ενός νηογνώμονα ελληνικών συμφερόντων. Εκτός του ότι θα έδινε εργασία σε πολλά εξειδικευμένα στελέχη, θα μπορούσε να στηρίξει προσπάθειες για αναβάθμιση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας και να βοηθήσει στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού πλοίου.

Η διαφθορά κατέστησε αναξιόπιστο τον ελληνικό νηογνώμονα, με αποτέλεσμα μετά από έναν σχεδόν αιώνα λειτουργίας, να αρθεί η αναγνώρισή του από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις 30/08/2010.

Ο ελληνικός νηογνώμονας, σήμερα μπορεί να εκδίδει πιστοποιητικά αξιοπλοΐας για πλοία εθνικής νομοθεσίας έως 500 κόρους, αλλά όχι για πλοία που υπάγονται σε ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Απασχολεί πάνω από 70 εξειδικευμένους υπαλλήλους, οι περισσότεροι εκ των οποίων είναι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Εξυπηρετεί 1000 πλοία διαφόρων τύπων (επιβατηγά, αλιευτικά) καθώς και 2.200 μικρά σκάφη (κότερα).

Είναι απίστευτο η μεγαλύτερη ναυτική δύναμη στον κόσμο να μην έχει τον δικό της νηογνώμονα! Εμείς θα καταστήσουμε ξανά αξιόπιστο τον νηογνώμονα σύμφωνα με το νέο Ευρωπαϊκό Κανονισμό 391/2009.