Εκτύπωση

Εξωτερική Πολιτική

Συγγραφέας Κεντρική Αρθρογραφία (grarticles) στις . Καταχώριση Θέσεις

κιτρινος χαρτης με ελλαδα και συνοραΣε ένα παγκόσμιο περιβάλλον συνεχών γεωπολιτικών ανακατατάξεων, στοχεύουμε σε μία ενεργή Εξωτερική Πολιτική (ΕΠ) που θα διασφαλίζει τα εθνικά συμφέροντα και θα υποστηρίζει τους στόχους μας. Θέλουμε την Ελλάδα ικανή να προβλέπει τις διεθνείς εξελίξεις και να παίρνει έγκαιρα θέση σαν ένας έμπειρος παίκτης στη διεθνή σκακιέρα. Το οξύμωρο είναι ότι ενώ διαθέτουμε και οξυδερκείς και έμπειρους διπλωμάτες, η παθητικότητα, οι κακές επιλογές, και οι μικροπολιτικοί υπολογισμοί των Κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ έχουν κάνει την Ελλάδα ουραγό της διεθνούς διπλωματίας. Σε μία συγκυρία όπου η οικονομική κρίση βαθαίνει και η αξιοπιστία μας έχει φθάσει στο χαμηλότερο επίπεδο, στην ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ, ΞΑΝΑ θα εργασθούμε για την αποκατάσταση του διεθνούς κύρους και του περιφερειακού μας ρόλου.

ΝΑΤΟ – ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ

Η συμμετοχή της Ελλάδος στο ΝΑΤΟ και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι οποίοι είναι οι βασικοί πυλώνες της ευρωατλαντικής αρχιτεκτονικής ασφαλείας, είναι γεωπολιτικό δεδομένο. Στόχος μας είναι η μεγιστοποίηση όλων των ωφελημάτων που προκύπτουν από την συμμετοχή μας και ιδιαίτερα η διασφάλιση των εθνικών μας συμφερόντων. Η εθνική μας όμως αυτοτέλεια επιβάλει επίσης την διεύρυνση των σχέσεων με αναδυόμενες χώρες όπως η Κίνα, η Ινδία και κυρίως η Ρωσία η οποία έχει στην περιοχή στρατηγικό ρόλο και σε πολλές περιπτώσεις συγκλίνοντα συμφέροντα. Τα εθνικά συμφέροντα υπαγορεύουν τις στρατηγικές συμπράξεις και τις συμμαχίες με βάση πάντοτε το Διεθνές Δίκαιο. Θεωρούμε τις σχέσεις με τις ΗΠΑ, οι οποίες πάντοτε έχουν ειδικό βάρος στην περιφέρεια μας, ως στρατηγικής σημασίας αλλά ισοβαρείς. Οφείλουμε σε κάθε περίπτωση να αποδεικνύουμε ότι τα συμφέροντα τους μπορούν να ταυτισθούν με τα δικά μας.

ΤΟΥΡΚΙΑ

Υποστηρίζουμε σχέσεις καλής γειτονίας και εμπέδωση κλίματος αμοιβαίας εμπιστοσύνης με την Τουρκία. Υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης στο οικονομικό, πολιτιστικό πολιτικό πεδίο αλλά και στις κοινωνίες των πολιτών. Δεν διαπραγματευόμαστε όμως οτιδήποτε αφορά στην εθνική μας κυριαρχία, καθόσον αυτή κατοχυρώνεται με διεθνείς συνθήκες και το Διεθνές Δίκαιο ενώ και οι συντονιστικές και διοικητικές αρμοδιότητες (έλεγχος του FIR Αθηνών, αρμοδιότητα έρευνας και διάσωσης κλπ) που έχουν ανατεθεί στη χώρα μας από τους διεθνείς οργανισμούς πρέπει να είναι απόλυτα σεβαστές. Παραχώρηση κυριαρχικών δικαιωμάτων είναι αδιανόητη και εκφράζουμε την αποφασιστικότητα του Ελληνισμού να τα υπερασπιστεί. Προωθούμε με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα φιλειρηνική πολιτική χωρίς φοβικά σύνδρομα, και ταυτόχρονα εξασφαλίζουμε αξιόπιστη αποτρεπτική ικανότητα. Οι Ελληνικές υποχωρήσεις ωφελούν μόνο την Τουρκία (που διατηρεί ακόμα την απειλή πολέμου «casus belli» σε ότι αφορά στο νόμιμο δικαίωμα της χώρας μας να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα σε 12 ναυτικά μίλια), διεκδικώντας, όσα «δικαιολογεί η δύναμη της» και όσα «επιτρέπει η αδυναμία μας» αγνοώντας παντελώς το Διεθνές Δίκαιο.

ΑΟΖ

Τασσόμαστε υπέρ της άμεσης ανακήρυξης Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ), και υποστηρίζουμε την προώθηση διαδικασιών για την οριοθέτηση της με τις συνορεύουσες χώρες, μεταξύ των οποίων και η Τουρκία σύμφωνα με τις προβλέψεις του Δικαίου των Θαλασσών.

Η Ελλάδα ακόμα και μέσα από την περιδίνηση στην οποία βρίσκεται λόγω της οικονομικής της κατάστασης έχει ειδικό βάρος στην γεωγραφική περιοχή των Βαλκανίων. Υποστηρίζουμε την Ευρωπαϊκή ολοκλήρωση των χωρών που δεν έχουν ενταχθεί, καθώς αποτελεί μία αξιόπιστη στρατηγική για τη σταθερότητα, την ασφάλεια και την επίλυση των προβλημάτων της περιοχής σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές πρακτικές. Στην κατεύθυνση αυτή, η συνεργασία της Ελλάδας τόσο με τη Βουλγαρία όσο και με τη Ρουμανία χώρες σύμμαχοι στο ΝΑΤΟ και εταίροι στην ΕΕ, είναι απολύτως απαραίτητη και θα πρέπει να εξελιχθεί σε μια οργανωμένη θεσμικά διαβαλκανική συνεργασία .

FYROM

Στο θέμα του ονόματος της πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας (FYROM) πληρώνουμε τα λάθη ενός στείρου εθνικισμού ο οποίος έχανε τις ευκαιρίες την μία μετά την άλλη. Το 1990 ο Γκλιγκόρωφ μας πρότεινε το όνομα «Σλαβομακεδονία». Το απορρίψαμε, μολονότι εξασφάλιζε αυτό ακριβώς που επιζητούσαμε: την αποδοχή από μέρους των γειτόνων μας ότι είναι Σλάβοι και όχι «κληρονόμοι» του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Σήμερα ο πραγματισμός επιτάσσει έναν έντιμο συμβιβασμό για μία σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό για όλες τις χρήσεις (erga omnes) αλλά και με τις αναγκαίες Συνταγματικές ρυθμίσεις της γείτονος σε σχέση με την εθνική της ταυτότητα και τον αλυτρωτισμό.

Η γεωστρατηγική αξία της Ελλάδος στην ανατολική λεκάνη της Μεσογείου και η εγγύτητα προς τις πλουτοπαραγωγικές ενεργειακές πηγές της Μέσης Ανατολής επιβάλλει ακόμα πιο ενεργή εξωτερική πολιτική στην περιοχή και κατοχυρώνει επιπροσθέτως τα εθνικά της συμφέροντα. Εκτιμούμε ότι η στρατηγική συνεργασία με το Ισραήλ είναι μία ορθή γεωπολιτική επιλογή και θα πρέπει να ενισχυθεί περισσότερο με πρακτικά αποτελέσματα όπως οριοθέτηση των ΑΟΖ. Υποστηρίζουμε ότι η λύση του Μεσανατολικού ζητήματος θα πρέπει να περιλαμβάνει «ένα ανεξάρτητο, ενιαίο και δημοκρατικό Παλαιστινιακό Κράτος» που θα συνυπάρχει ειρηνικά με το Ισραήλ, εντός διεθνώς αναγνωρισμένων συνόρων.

Ως χώρα με πλούσια ιστορική κληρονομιά θα προωθήσουμε την πολιτιστική διπλωματία. Παρά τα οικονομικά προβλήματα της χώρας μας θα ενισχύσουμε (και μέσω χορηγιών ιδιωτών) Πανεπιστήμια και Ινστιτούτα που ασχολούνται με την ελληνική ιστορία και τις τέχνες. Επειδή ο Απόδημος Ελληνισμός είναι μια δυναμική συνιστώσα, αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία στην θεσμοθετημένη οργάνωση των Ελληνικών Κοινοτήτων της Διασποράς ώστε να υπάρχει συνεχής και αποτελεσματική επικοινωνία με την μητροπολιτική Ελλάδα, να αποτελούν πυρήνα του ελληνικού πολιτισμού και διάδοσης –υποστήριξης των εθνικών μας δικαίων και φυσικά ένα μέσο διασύνδεσης της Ελλάδος με τις χώρες όπου δραστηριοποιούνται και ζουν.

Στο Υπουργείο Εξωτερικών αξιοποιούμε το εξαιρετικό επαγγελματικό δυναμικό που διαθέτει, το οποίο κομματικοί σύμβουλοι και αμφιβόλου επάρκειας «εμπειρογνώμονες», ιδιαίτερα την τελευταία διετία, «έβαλαν στο ψυγείο» με αποτέλεσμα να ασκούν δημόσιες σχέσεις και όχι εθνική πολιτική. Θέλουμε διορατικούς αφοσιωμένους διπλωμάτες καριέρας και όχι πρωθυπουργικούς φίλους.

Προτείνουμε την συγκρότηση συντονιστικού οργάνου, του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας κατά το πρότυπο πολλών σοβαρών κρατών που θα διαθέτει μηχανισμό Διαχείρισης Κρίσεων.

Συζητήστε αυτό το άρθρο στο χώρο του Φόρουμ (3 απαντήσεις).